Brittiska varianten breder ut sig över Sverige

Publicerad 2021-03-26

Den brittiska varianten dominerar nu på stora håll i Sverige.

I Jönköping står den för 92 procent av de analyserade smittofallen.

– Det har gått oerhört fort för den här varianten att etablera sig, säger epidemiolog Tove Fall i SVT:s Aktuellt.

Den brittiska varianten beskrivs som mer smittsam och breder ut sig i Europa. Nu har den fått starkt fäste och börjat ta över i Sverige.

Det första fallet i Sverige bekräftades i Sörmland den 26 december förra året. Nu har den brett ut sig avsevärt och i 14 regioner består 70 procent av de analyserade smittofallen av just den brittiska virusvarianten.

Det visar Folkhälsomyndighetens sammanställning från vecka 11 där statistik från 18 av Sveriges 21 regioner ingår. Folkhälsomyndigheten har sammanställt regionernas typnings-PCR som påvisar mutationer i spikegenen.

– Det är slående att vecka 5 och 6 låg de här siffrorna på under 20 procent, så det har gått oerhört fort för den här varianten att etablera sig, säger Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi vid Uppsala universitet, i SVT:s Aktuellt.

Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi.

92 procent i Jönköping

Omfattningen bland de 18 regionerna varierar. I 17 av dem utgör varianten 50 procent eller mer. Värst utbredd är den i Jönköping där 92 procent av snabbanalyserna visat sig vara den brittiska varianten.

Gävleborg har rapporterat 89 procent medan analyserna i Örebro och Västernorrland visat 84 procent. Den lägsta siffran återfinns i Norrbotten där 45 procent av de analyserade covidfallen består av den brittiska varianten.

Tegnell: ”Kan inte ha massor av sociala kontakter”

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger i Aktuellt att det just nu inte är viktigast att införa fler åtgärder.

– I första hand måste vi få de åtgärder vi har på plats att fungera, det är de viktiga åtgärderna. Vi kan inte hålla på att ha massor av sociala kontakter och vi måste få smittskydd och smittspårning att fungera ännu bättre. Det finns ingenting nytt vi kan hitta som kan göra jättestor skillnad, säger statsepidemiolog Anders Tegnell i Aktuellt.

Bild från sjukhus. Arkivbild.

PODD Varumärket Astra Zeneca

Aftonbladet Daily med Eva Ossiansson, ekonomie doktor och varumärkesexpert vid Handelshögskolan i Göteborg.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen