Här är Ryanairs svar på anklagelserna

Publicerad 2012-09-27

Ryanairs kommunikationschef, Stephen McNamara, hävdar att Aftonbladets artikel om flygbolagets bränslebrist är felaktig.

Här är, enligt bolaget, de falska påståendena.

Punkterna är översatta från ett brev skrivet av Stephen McNamara på engelska:

Ryanair har inte gjort fem nödlandningar "på grund av bränslebrist".

Den 26 juli inledde tre av Ryanairs flygplan ett korrekt förfarande vid en nödsituation med för lite bränsle i Valencia för att de hade flugit upp till 70 minuter mer än den schemalagda tiden till Madrid, och våra piloter beräknade att deras flygplan närmade sig slutet av bränslereserven. Denna säkerhetsprocedur krävs av de europeiska säkerhetsmyndigheterna för att säkerställa att flygplan som flugit under betydligt längre tid än den schemalagda flygtiden på grund av en skenmanöver, kan få en prioriterad landning framför andra plan som inte har cirkulerat så lång tid.

Ryanair "riskerar inte liv". Vi har i 28 år haft en enastående säkerhetsstatistik som vi är med all rätt är stolt över.

Ryanairs flygplan som landade i Milano förra fredagen drabbades inte av bränslebrist (det hade bara flugit en timme), men upptäckte ett motorfel, vilket med tanke på säkerheten, var ett korrekt beslut av Ryanairs pilot att nödlanda på Ryanairs närmaste underhållningscenter (Milan Bergamo).

Det finns inga bevis för att denna nödlandning var relaterad till bränslebrist. Ryanairs kaptener har inte "tvingats dra åt svångremmen" på bränsletanken. Ryanairs piloter får inte flyga med "så lite bränsle som möjligt", utan de måste flyga med det bränsle som krävs för flygningen (som omfattar reservbränsle för väntan och omläggningar till andra flygningar) och ytterligare bränsle som de behöver, vilket är helt efter beslut från Ryanairs kaptener.

Ryanair har inte nödlandat med bränslebrist på Lanzarote den femte September.

Slutligen, uttalanden som gjorts av ordförande i Svensk pilotförening är felaktiga och falska, eftersom Ryanairpiloter får fullständig bestämmanderätt över bränslet som de fyller upp. En svensk pilot borde veta bättre. Alla Ryanairpiloter är högt utbildad personal och har levererat Ryanairs imponerade 28 år av säkerhetsstatistik.