Kunder rasar mot Ubers chockpriser på nyårsafton

Publicerad 2016-01-02

Fick betala över 1 000 kronor - för att åka åtta km

Från Fridhemsplan till Järfälla – för 2 149 kronor.

Det hårda trycket på nyårsafton gjorde att många av taxitjänsten Ubers kunder vaknade upp med riktigt saftiga räkningar.

På sociala medier får bolaget nu massiv kritik för sin prissättning.

– Det är rena rånet, säger Stockholmaren Catharina Otter.

Champagne, ostron och kanske rentav en cigarr.

Att fira nyår kan bli en riktigt kostsam historia.

Många av dem som tog sig till eller från festligheterna genom att anlita Uber-chaufförer fick vid sidan av detta lägga oväntat höga resekostnader till de långa utgiftslistorna.

”Nästan ockerpris”

Flera Uber-kunder har hört av sig till Aftonbladet och berättat om chockräkningar efter nyårsresorna.

En av dem är Simon Vesterlund, 33. Han åkte från Fridhemsplan i centrala Stockholm till hemmet i Järfälla, som ligger ungefär två mil norr om stan. Normalt kostar den resan omkring 500 kronor. Men på nyårsnatten fick Simon betala 2 149 kronor.

– Över 2 000 spänn för att åka 20 minuter, det är nästan ockerpris, säger han, och fortsätter:

– Jag var medveten om att de höjer taxorna när det är stor efterfrågan, men i det här fallet fanns det många lediga bilar. Ändå så fyrdubblar de taxan. Det är väldigt dyrt.

Fick pengar tillbaka

Även Catharina Otter, 32, åkte hem från nyårsfesten i en Uber-bil. Resan på åtta kilometer kostade över 1 000 kronor.

– Jag hade från början bokat en bil hos ett vanligt taxibolag, men den kom inte. Då hjälpte en kompis mig att fixa en Uber. Jag hade min åtta månader gamla dotter med mig, så jag ville komma hem snabbt, säger hon.

Via appen fick Catharina veta att resan beräknades kosta omkring 350 kronor.

– Det stod att det skulle kunna bli lite dyrare, men ingenstans stod något om att det kunde kosta över 1 000 kronor. Då skulle jag aldrig ha åkt.

32-åringen hörde av sig till Uber och klagade på priset och den otydliga informationen.

– Jag skrev att det här skulle passa utmärkt på Aftonbladet, och då fick jag besked att de skulle betala tillbaka 25 procent av kostnaden. Jag vet inte om det har någon koppling men man kan ju undra. De har väl i alla fall insett att det inte var klockrent kommunicerat, säger hon.

– I nuläget skulle jag inte använda Uber, för jag är fortfarande irriterad. Men i framtiden kan det nog hända att jag åker med dem igen.

En annan kund fick betala över 4 000 kronor för att resa från Blåsut i södra Stockholm till Hässelby, nordväst om innerstan.

– Det är naturligtvis väldigt tråkigt om vissa användare är besvikna. Våra användare måste bekräfta att de accepterar the höjda priserna i appen, eller så kan man be att få en notifiering så snart priserna går ned, säger Oliver Carra, kommunikationsansvarig på Uber i Sverige.

”Rena rånet”

På Facebook har en lavin av kritik för dyra nyårsresor svept över Uber. Och det är inte bara svenskar som är upprörda. Allra mest omfattande har sågningarna varit i USA, där Uber är mer utbrett än i Sverige.

De höga priserna beror på att uppstickartjänsten Uber, till skillnad från vanliga taxibolag, använder sig av rörlig prissättning som varierar beroende efterfrågan. Om det finns få tillgängliga bilar i ett område så höjs priserna för att fler förare ska ge sig ut på vägarna.

Timmarna kring tolvslaget på nyårsnatten är en av årets mest intensiva taxiperioder. Inför festligheterna skickade Uber ut ett mejl till sina kunder där de informerade om prissättningen:

”Boka din resa strax efter midnatt och utanför de mest intensiva timmarna, eller välj att bli informerad när priset går ner för att undvika de högsta priserna”.

Till amerikanska Buzzfeed uppger en talesperson för Uber att syftet med de höga priserna är att det alltid ska gå att få tag på en bil. Så är det även i Sverige, enligt Oliver Carra på Uber i Sverige.
– Vi har informerat om dynamisk prissättning på nyår genom mejl till våra användare, i sociala medier samt i appen med extra popups som förvarnat om förväntat högre priser under nyårsnatten, säger han.

Han fortsätter:

– Vårt mål är att säkerställa att man alltid med ett knapptryck kan få en Uber inom minuter. I Stockholm och Göteborg var väntetiden i snitt under fem minuter för att få en Uber under nyårsnatten.

Men Simon Vesterlund och Chatarina Otter står fast vid sin kritik.

– Jag förstår det argumentet, men i det här fallet håller det inte eftersom det fanns många bilar i omlopp, säger Simon

– Det är okej att de höjer priserna, men inte så här mycket. Det är rena rånet, säger Catharina.

Följ ämnen i artikeln