Höj din lönsamhet – med små förändringar

Publicerad 2015-04-23

Snabba prognoser, vassare vinklar och ändrade priser.

Att tjäna pengar på små förändringar är lättare än man kan tro.

Här kommer några tänkvärda strategier som kan öka ditt företags lönsamhet.

Att öka lönsamheten är alla företagares dröm. Men det är inte alltid det lättaste. Dock behöver man inte göra stora strukturella förändringar för att putsa på marginalerna. Nedan följer ett par exempel på lättare justeringar – som kan ge klirr i kassan.

Inför kortare prognos-intervaller

Ta tempen kontinuerligt på ditt företag. Gör inte misstaget att sätta en årsbudget – och sedan bara låta den ligga resten av året. Inför exempelvis kvartalsprognoser och korrigera därefter så att budgeten alltid är aktuell. Bättre koll innebär även bättre och snabbare uppföljning samt att man kan sätta in passande åtgärder i tid.

Höj marginalen på lönsamma produkter

Att förbättra sin marginal påverkar både direkt och indirekt tillväxten. Att då höja sin marginal på de mest lönsamma produkterna ger ett mycket bättre resultat än att peta på marginalen där det inte är lika lönsamt.

Höj priset på dina sämsta produkter

Något man även ska tänka på är sina ”sämsta produkter”. Att slimma sin produktportfölj är ett enkelt sätt att bli av med svårjobbade och olönsamma produkter. Men det finns ett alternativ man bör beakta. Höj priset. Kan det vara så att en liten prishöjning petar över siffrorna från minus till plus?

Fungerar det inte ändå – så är det bara att lägga ner.

Konsten att lägga ut

Inom handelsteorin finns det ett begrepp som kallas för komparativa fördelar. Det innebär att den som är bäst lämpad ska göra jobbet. Kan du outsourca vissa moment eller lägga ut på konsulter?

Genom att göra det på moment som ditt företag inte är specialiserad inom – frigörs din/er tid och kan istället användas till att göra det ni gör bäst.

Men glöm inte att ta betalt för merarbetet ditt företag får om ni slussar jobb vidare till externa konsulter – och se till att det är ni som äger affären.

Vinkla om din affärsmodell

Tiderna förändras och det snabbt. Tänk igenom din affärsmodell, fungerar det att ha samma som vid starten för fem-tio år sedan? Det är få företag som skulle anlita en Alta Vista-expert eller har ett brinnande behov av att ta in en konsult med specialkompetens inom Windows. Kartlägg, uppdatera och utmana din affärsmodell – renodla den och lyft fram det som matchar vad kunderna verkligen vill ha.

Källor: Driva Eget, Mitt Företag, Small Business Sense

Mitt Företag

Följ ämnen i artikeln