"Vi måste lägga skandalen bakom oss"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-17

Ica-Stig tillbaka i ny reklamfilm

Ica har spelat in en ny reklamfilm. I dag har den premiär och skådespelaren Hans Mosesson är tillbaka som "Ica-Stig".

– Vi måste lägga köttfärsskandalen bakom oss, säger han till aftonbladet.se.

”Ica-Stig”.

Efter att programmet Uppdrag granskning avslöjade köttfärshanteringen på fyra Ica Maxi -butiker slutade Ica att sända reklamen. En av orsakerna var, som Icas marknadschef Magnus Wikner uttrycker det, att filmerna inte var ”anpassade efter situationen”.

Men nu är Ica-reklamen tillbaka med premiär i dag och Hans Mosesson tar sig an Ica-Stig rollen på nytt.

– Vi måste lägga köttfärsskandalen bakom oss. Jag tycker Ica har tagit problemen på allvar och markerat att de har tagit åtgärder, så att detta inte upprepas, säger Hans "Ica-Stig" Mosesson till aftonbladet.se

Tror du att Ica får tillbaka förtroendet?

– Jag tro att kunderna märker det. Ica har visat agerande och slagit fast att de inte tolererar fusk i butikerna. Man kan lita på Ica, säger han.

I den nya reklamen kommenteras bland annat händelsen. Där hänvisas också till företagets sajt som listar åtgärder som Ica har satt in för att datumfusket inte ska upprepas.

– Vi tyckte att det kändes relevant att göra det i vårt reklamspråk som folk är vana att se, och att vi tar upp frågan för att visa att vi tar den på största allvar, säger Icas marknadschef Magnus Wikner till TT.

Hans Mosesson medger också att det planeras fler reklamfilmer.

Varumärkesexperten Tomas Conradi på Differ menar att reklam inte ska ses som någon lösning på köttfärsproblemen, i stället är det viktigare att visa att handlarna agerar rätt, så att det inte upprepas.

– Om man visar krafttag och inte sopar det under mattan, kan Ica få tillbaka förtroendet, säger han.

Tror du att det finns en tanke bakom varför Ica sänder reklam nu innan julen?

– Visst, kan det finnas det, de vill sälja köttfärs och innan julen är det många som handlar.