Förtroendet för banker rasar efter Panamaläckan

Uppdaterad 2016-04-11 | Publicerad 2016-04-10

Storbankernas inblandning i Panamadokumenten har fått förtroendet för dem att rasa.

De har lägre förtroende än polisen, riksdagen, dagspressen och Europaparlamentet, visar en undersökning av Aftonbladet/Inizio.

– Ingen vill finnas i den här typen av sammanhang, med negativa skriverier och reaktioner kring ens verksamhet, säger Magnus Nelin, presschef på Nordea.

Det stod tidigt klart att Nordea var en av de banker  som förekom mest i den så kallade Panamaläckan – dokumenten som visar hur advokatbyrån Mossack Fonseca i Panama hjälpt människor i hela världen att slippa betala skatt genom att skapa så kallade brevlådeföretag, samt vilka banker som hjälpt advokatbyrån.

Även de andra storbankerna har hjälpt kunder på det här sättet och i fredags tog Finansinspektionen beslut om att utvidga sin undersökning till att gälla även Swedbank, Handelsbanken och SEB.

Den tumultartade veckan har inte gått spårlöst förbi. En färsk opinionsundersökning av Aftonbladet/Inizio visar att förtroendet för bankerna sjunker. Bara 11 procent uppger att de har mycket eller ganska stort förtroende för banker och hela 61 procent har fått minskat förtroende för bankerna.

Undersökningen visar också att var femte person är missnöjd med sin bank och att var fjärde funderar på att byta bank helt och hållet.

– Ingen vill finnas i den här typen av sammanhang, med negativa skriverier och reaktioner kring ens verksamhet. Vi är i en förtroendebransch och vi har fått mycket frågor och kommentarer i sociala medier där man huvudsakligen vill veta mer. Vi vill vara tillgängliga och har ett helt team som jobbar med att svara på våra kunders frågor och funderingar, säger Magnus Nelin, presschef på Nordea.

”Givetvis inte bra”

Den låga förtroendesiffran gör att bankerna placerar sig på en osmickrande sistaplats i undersökningen, i vilken även förtroendet för polisen, sjukvården, kungahuset, riksdagen, dagspressen, regeringen, storföretagen och Europaparlamentet har undersökts.

Hos de svenska storbankerna är man tyngd av situationens allvar. Det är framförallt Nordea och Swedbank som fått minskat förtroende bland sina kunder och på de två bankerna jobbar man nu med att bemöta kundernas frågor och synpunkter.

– Vi har inte sett att vi förlorat i och med det här, men vi får många frågor och synpunkter. Det är för tidigt att säga vilken påverkan de här dokumenten, som sträcker sig tillbaka till 70-talet, kommer att ha. Vi utreder själva varför vi förekommer i dokumenten och försöker samtidigt svara på kundernas frågor. Men det är givetvis inte bra när förtroendet rubbas, säger Swedbanks tillförordnade presschef Claes Warrén.

– Nu måste vi agera på en mängd olika sätt för att stärka vårt förtroende bland kunderna, säger Magnus Nelin på Nordea.

”Synen på branschen kan påverkas”

Handelsbanken och SEB är de av storbankerna som påverkats minst av Panamaaffären. Bara fem respektive tio procent av bankernas kunder uppger att de är missnöjda.

– Vi har inte märkt av några frågor (efter Panama-läckan, red.anm.), troligen beroende på att vi inte ger rådgivning som syftar till att gömma undan pengar från skatt, som diskuteras i samband med Panamadokumenten, säger Handelsbankens presschef Johan Wallqvist.

Inte heller på SEB har man märkt av något stort missnöje bland kunderna.

– Vi har inte pekats ut i detta och våra medarbetare har jobbat på som vanligt. Vi gör egna mätningar och där ser vi att de allra flesta av våra kunder är nöjda, men synen på branschen i stort kan ju påverkas när något sådant här händer, säger Anna Helsén, presschef på SEB.

Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet. 1 208 webbintervjuer med personer över 18 år har genomförts under perioden 7-8 april 2016.