Operatörerna: Vi säger nej

Publicerad 2013-12-17

Ingen operatör tänker frivilligt samarbeta med Säpo.

Det var svaret Aftonbladet fick när vi ringde runt till nätoperatörerna i samband med Ekots avslöjande.

Stefan Backman, chefsjurist på Tele2

Tele2: "Fel att ge tillgång"

– Vi är en röst som har varit kritiska till det här sen dag ett. Vi har varit ensamma med att vara emot detta fram till nu, så vi är tacksamma att det nu uppmärksammas på allvar. Vi tycker det är helt fel att ge myndigheterna direkt tillgång till dessa uppgifterna, säger Stefan Backman, chefsjurist hos Tele2.

Enligt Stefan Backman är det inte första gången som myndigheter har vänt sig till Tele2 för att få ut uppgifter.

– Det har skett löpande. Vi samarbetar fullt ut med myndigheter, inte minst med dem brottsbekämpande myndigheterna, men det finns de fall där vi säger nej, där myndigheterna inte har lagligt stöd i vår mening. Myndigheterna har långt ifrån alltid rätt, därför är vi mycket kritiska till automatiserat flöde.

När de dolda bandinspelningarna publiceras av Sveriges Radios Ekot kommenterar Stefan Backman det så här:

– Det är direkt olustigt för oss som operatörer, som försöker ta kundernas integritet på allvar, att bli föremål för sådana här påtryckningar från svenska myndigheter.

– Jag kan inte säga att vi är jätteförvånade direkt. Vi har mött liknande retorik i andra sammanhang där vi haft dialog med Säpo.

Telia: "Värnar kunders integritet"

– Vi anser inte att en helautomatisk modell är lämplig. Vi har ett ansvar att värna om kundernas integritet, något som vi inte kan göra med en helautomatisk modell. Självklart har vi annars en roll att spela när det gäller brottsbekämpning men denna modell är inte lämplig, säger Irene Krohn, pressansvarig hos Telia och Halebop.

– Det krävs åklagarbeslut för att få ut uppgifter i normala fall på manuell väg. Det är också en annan anledning till att vi inte finner den automatiska modellen vara lämplig, säger Irene Krohn.

Telenor och Bredbandsbolaget: "Aldrig"

– Våra kunders integritet är den viktigaste frågan för oss. Den månar vi starkt om. Just den här typen av trafikhanteringar ska ske på korrekta grunder och på ett säkert sätt. Vi har aldrig gett dem tillgång till de uppgifterna automatiskt och kommer inte göra det nu heller, säger Alexandra Carlsson, pressansvarig för både Telenor och Bredbandsbolaget.

Tre: "Inte bra med automatisering"

– Vi samarbetar med polisen i den mån vi kan, och då kräver lagen att vi gör det så snabbt som möjligt. Men då ska det även finnas ett åklagarbeslut. Vi tycker inte att det är bra att man automatiserar denna process av en rad olika skäl, säger Erik Hörnfeldt, PR-chef hos Tre.

De grundläggande skälen till att operatören är emot systemet grundar sig, precis som i de övriga fallen, i kundernas integritet.

– Våra kunder vill känna sig trygga och de vill ju klart inte att uppgifter om deras samtal delas till polisen eller likanande myndigheter, säger Erik Hörnfeldt.

Com Hem: "Finns ingen skyldighet"

– Com Hem har varit mycket tydliga med att vi inte kommer att låta myndigheter själva söka och få fram uppgifter i ett automatiserat system, säger Malin Harman, pressansvarig hos Com Hem.

Malin Harman påpekar också en viktig detalj gällande för samtliga teleoperatörer.

– Det är viktigt att komma ihåg, vilket nämndes i Ekots rapportering, att det inte finns någon skyldighet för operatörerna att lämna ut uppgifter på detta automatiserade sätt. Vi kommer därför inte att inleda ett samarbete som innebär krav från myndigheter om automatisk sökning