Så ska hon flyta igen

Uppdaterad 2013-09-16 | Publicerad 2013-09-15

Förses med enorma kuddar

54 000 ton ska vändas på rätt köl.

Men Costa Concordia kan både brytas på mitten eller rulla över och vidare ner i avgrunden.

Under tolv timmar genomförs den historiska bärgningen av en av världens största lyxkryssare.

Som en slät vit klippa sticker lyxkryssaren Costa Concordia upp över havsytan utanför italienska ön Giglios klippiga stränder. I fören syns namnet i blåa bokstäver.

Costa Concordia vilar på den sluttande klippbottnen upp till ön Giglio. Nu ska skeppet vändas på rätt köl och operationen har planerats noggrant av amerikanska företaget Titan Salvage. Trots det befaras skeppet kunna brytas i mitten – eller slå över och rulla ner i havsdjupet utanför ön.

50 meter hål

Den 13:e januari 2012 körde Costa Concordia på ön Giglios granitklippor som slet upp ett 50 meter långt hål i skeppets skrov varpå lyxkryssaren började ta in vatten och fick slagsida vid  Giglios klippstränder där det till slut slog i den sluttande klippbottnen. 32 av de 4 229 passagerarna omkom i olyckan.

Sedan dess har Costa Concordia legat vid öns östra sida som en väntande miljökatastrof, lutandes 70 grader.

50 000 ton

Costa Concordia är en av historiens största lyxkryssare; 289 meter lång och 54 000 ton tung –  fem gånger så mycket som Eiffeltornet. Men nu ska hon lyftas bort från sin ofrivilliga viloplats. Den faktiska operationen är tänkt att ta tio till tolv timmar men innan dess har 500 personer arbetat med bärgningen.

Slutnotan väntas landa på 2,6 miljarder kronor men först våren 2014 ska skeppet bogseras i hamn.

RÄTTELSE: Tidigare har Aftonbladet skrivit att Costa Concordia väger 114 500 ton – det är skeppets tonnage. Istället tros hon väga 48 000 ton plus 6 000 ton vatten och bråte som läckt in i skeppet.

Så ska Costa Concordia bärgas

Mer än 30 000 ton stål har använts för att bygga apparaten som ska lyfta och vända Costa Concordia på rätt köl. Först ska det dras upp, sedan förses det med flytkuddar för att bogseras till hamn.

1. Förankringskedjor fästs i skeppet och ett ståltorn högre upp på öns kustklippor.

2. Betongblock placeras under skeppet, samtidigt som en stålplattform konstrueras under och utanför skeppets köl. På skeppets sida som ligger uppåt svetsas stora kuddar fast på skrovet för att sedan fyllas med vatten.

NU:

3. Kablar fästs i skeppets sida och ner till stålplattformen där hydraulik sakta drar skeppet på rätt köl. FARA: Skeppet rullar för långt och slår över ner i djuphavet.

4. Skeppets tidigare nedsänkta sida repareras.

FARA: Skeppet bryts sönder av sin egen vikt.

5. Motsvarande kuddar fästs på den tidigare nedsänkta sidan av skeppet.

6. Skeppet får stå på stålplattformen till våren 2014, då pumpas kuddarna fulla med högtrycksluft varpå det ska flyta och kunna bärgas.

7. Skeppet bärgas till hamn, styckas och säljs som skrot.