SL tar ner kritiserad SD-reklam

Uppdaterad 2015-08-05 | Publicerad 2015-08-04

SD: "Förutsätter att de sätts upp igen"

Efter skadegörelsen plockas Sverigedemokraternas affischer ner.

Det är inte klart om SL sätter upp nya.

– Man tittar nu på hur det ser ut och vad man ska göra, säger Ronnie Johansson på SL:s presstjänst.

Personal från ett dekorföretag plockade ner SD:s kampanj i Stockholms tunnelbana i dag efter skadegörelse. Det är inte klart om SL sätter upp nya.

Storstockholms lokaltrafik, SL, tog vid tiotiden på tisdagen ner flera stora SD-affischer som suttit uppklistrade på väggarna inne på Östermalmstorgs tunnelbanestation.

– Det var två-tre stycken sådana där stora klisteraffischer som de tog ner, säger Olah Clarkvist som var där.

Det är oklart om de förstörda annonserna ska ersättas med nya affischer.

– Ja det får man väl se. Man tittar nu på hur det ser ut och vad man ska göra, säger Ronnie Johansson på SL.

SL: "Städar upp"

Detta betyder inte att SL har bestämt sig för att avsluta den hårt kritiserade kampanjen.

– Det finns inget beslut om att ta ned kampanjen, men om den är vandaliserad kan man ta ned den för att städa upp, säger Ronnie Johansson.

Om man ser till kostnaderna, hur länge är det värt att sätta upp nya affischer?

– Det finns självklart kostnader inblandat. Det är oklart hur det är med det men vi har ett avtal med företaget Clear Channel som säljer annonsytorna. Vi får en summa för det avtalet, men självklart ligger det en kostnad någonstans när saker går sönder så det får man titta på tillsammans, säger Ronnie Johansson.

SD: "Ska sättas upp"

SD:s presschef Henrik Vinge säger att de förutsätter att det sätts upp nya affischer.

– Vårt avtal går ut på att vi ska annonsera på Östermalmstorgs tunnelbanestation i två veckor så vi förutsätter att de ska sättas upp igen. Vi har inte haft några synpunkter på det, säger han.

Han säger att SD inte tänker betala för nya affischer eftersom de har betalat för att annonsera i två veckor. Det blir alltså SL eller säljföretaget som får stå för kostnaderna av skadegörelsen. Clear Channel, som har skrivit avtalet med SD, uppger att de inte diskuterar avtalsdetaljer med media.

"Vi har rivit ner affischerna som vandaliserats. Det är standard vid vandalisering. Just nu pågår en diskussion mellan oss och kunden kring vad som händer härnäst och hur vårt avtal är utformat. Inget är ännu klart", skriver Sofie Brange, pressansvarig för företaget, i ett mejl till Aftonbladet.