Robotar driver upp annonskostnader på Facebook

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-08-03

Husdjurskonton, falska konton och flera profiler av samma person.

Nio procent av Facebooks användarkonton strider mot sajtens regler.

Nu växer oron bland annonsörer över hur effektivt det egentligen är att annonsera på sajten, skriver BBC News på sin tekonologisajt.

Facebooks affärsmodell går ut på riktad reklam mot sina 955 miljoner användare. Men när företaget går igenom vilka som står bakom de personliga användarkontona får de fram att nästan nio procent, 83 miljoner konton, strider mot deras regler. Exempelvis får inte husdjur eller företag ha personkonton. Och en person får inte heller ha flera konton.

Riskerar tappa annonsörer

För många felaktiga konton gör att reklamen inte får full effekt och skulle kunna leda till att de tappar annonsörer.

– En väsentlig majoritet av våra intäkter kommer från reklam. Skulle annonsörer sluta annonsera hos oss, eller minska sina reklamköp hos oss kan vår verksamhet ta allvarlig skada, säger en talesman för Facebook.

Bryter mot villkoren

Bland de oönskade kontona finns en hel del som använder falska namn avsedda att användas för ändamål som bryter mot Facebooks användarvillkor, såsom massutskick av information, så kallas spamming.

Robotar klickar på annonserna

Förra veckan genomförde den digitala distributionsfirman Limited Press en undersökning som visade att 80 procent av klicken på deras annonser på Facebook kom från falska användare.

I ett inlägg på deras Facebook-sida skrev de: "Robotar klickar på annonserna och driver upp våra annonskostnader. När vi försökte kontakta Facebook fick vi tyvärr inget svar."

Limited Press anklagar inte Facebook för att stå bakom robotarna, men tycker det är ett märkligt fenomen.

BBC:s teknologireporter Rory Cellan-Jones satte upp ett falskt företagskonto på sajten för att undersöka anklagelserna om falska gilla-markeringar.

Reporterns undersökning visar att de flesta gilla-markeringarna kommer från Mellanöstern och Asien och många av användarna var falska.

Efter uppståndelsen meddelar Facebook nu att de ska se över verksamheten.

Toppchefer lämnar

Samtidigt som annonsörernas förtroende för Facebook svajar pågår det en kompetensflykt från företaget, skriver DN.se.

Sex toppchefer har lämnat företaget sedan det börsnoterades i maj. Bland dem finns Karie Mitic och Jonatahn Matus, som båda ansvarat för marknadsföring inom olika plattformar. Även högsta marknadsföringschefen Bret Taylor har lämnat företaget.

Nu växer oron för att företaget ska stagnera inom utveckling och innovationer när toppcheferna lämnar.

Stor förlust på börsen

Sedan bolaget börsnoterades den 17 maj har aktiekursen nästan halverats. När företaget levererade sin första offentliga kvartalsrapport uppgift förlusten till 157 miljoner dollar.

Följ ämnen i artikeln