Farligt slarv med ingredienser – "Fruktansvärt"

Erik Widmark/TT

Publicerad 2023-02-17

Restaurangerna och kaféerna hade sämst koll på om det fanns senap och selleri i exempelvis kryddblandningar. Arkivbild.

Allergiker riskerar att gå på en ordentlig nit när de beställer in mat – var fjärde restaurang och kafé har dålig koll på vilka allergiframkallande ingredienser som finns i rätterna på menyn, visar Livsmedelsverkets granskning.

– Det kan i värsta fall leda till att personen som beställer in maten får en anafylaktisk chock som kan leda till döden. Det är fruktansvärt, säger Maria Svensson på Malmö kommun, som har projektlett Livsmedelsverkets granskning.

Sammanlagt 71 kommuner ställde upp i granskningen som genomfördes i fjol. Kommunernas livsmedelsinspektörer besökte restauranger och kaféer och frågade personalen om allergena ingredienser i rätterna på menyn, och kontrollerade sedan svaren genom att gå igenom recept och innehållsförteckningar.

Senap och selleri

Var fjärde restaurang eller kafé underkändes eftersom de svarade fel på minst en av 14 allergena ingredienser som lagstiftningen kräver att kunderna ska upplysas om på begäran.

Maria Svensson kan inte uttala sig om vilken typ av restauranger och kaféer som oftare ger fel information, eller vilka kommuner som sticker ut, men hon noterar att serveringsställena hade allra sämst kunskap om det fanns senap eller selleri i rätterna.

– Senap är en multikrydda som finns i majonnäs, kryddblandningar och på många oväntade ställen. Samma sak med selleri, det finns i jättemånga kryddblandningar. Att man inte känner till det säger någonting om att man inte har koll på vad allergener är, vilka skyldigheter man har, och att man inte har ett system för att lämna den här informationen, säger Svensson.

”Går därifrån”

Underkända restauranger och kaféer får en chans att bättra sig, genom en ny kontroll som dock debiteras. Fortsätter de att ge felaktig information kan kommunerna förelägga verksamheterna med vite, som innebär att de får betala om de inte åtgärdar problemet.

Maria Svensson tror att många allergiker runt om i landet är försiktiga och undviker restauranger som de inte litar på.

– Var fjärde restaurang och kafé har lämnat felaktig information, men jag tror inte att motsvarande andel allergiker drabbas av allergisk reaktioner. De kan värdera svaren, de förstår när personalen blandar ihop laktos- med glutenintolerans och går många gånger därifrån om de känner sig osäkra. Det ska förstås inte behöva vara så eftersom restaurangerna har lagstadgad skyldighet att informera om allergener.

Följ ämnen i artikeln