– Tidningen är flaggskeppet

Publicerad 2012-12-22

Prisregn över Aftonbladets skribenter 2012

Vinnare I år har det regnat priser över Aftonbladet. En av dem som belönades var Carina Bergfeldt som vann stora journalistpriset för sitt reportage ”Dagen vi aldrig glömmer – Massakern på Utøya”.

Trots larm om tidningsdöd och minskade upplagor visar Aftonbladet att det går att göra lysande papperstidningar även 2012.

I år har det regnat priser över tidningens skribenter.

– Papperstidningen är vårt flaggskepp, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Jan Helin, chefredaktör.

Det går att göra banbryt­ande journalistik i pappersformat 2012 – titta bara på Aftonbladet.

En helt unik känsla

Under året har tidningen gjorts om för att utnyttja formatet på bästa sätt. Enligt Aftonbladets chefredaktör Jan Helin betyder det att man nu utnyttjar ytorna på ett bättre sätt.

– Jag tror att många försökt bevisa papperstidningens storhet genom att ösa på med sidor, men då har man inte förstått läsarnas behov. Det är klart att vi ska dra på med tolv sidor när något episkt händer men annars måste man göra det mer koncentrerat, säger han.

I dag beskriver chefredaktören Aftonbladet som ett ”onlinebolag som ger ut papperstidningar”.

– Man kan likna papperstidningens roll med andra företags så kallade flaggskeppsbutiker, där tidningen är vårt flaggskepp. Den är överlägsen när det gäller att ge läsaren en skön stund. Ibland kan det vara skönt att bara få nyheterna serverade så att säga och den känslan är helt unik för pappret, säger Jan Helin.

Det finns flera bevis på att det går att göra lysande journalistik i pappret. I år belönades Aftonbladets Carina Bergfelt med Stora journalistpriset för sitt reportage ”Dagen vi aldrig glömmer – Massakern på Utøya” och Sportbladets Erik Niva vann klassen Årets Storytelling för reportaget ”Fotboll efter döden” på Schibsted Journalism Awards.

Uppmärksammad

För Sportbladets del har flera saker blivit uppmärksammade. Bland annat förstasidan inför Sveriges match mot England i EM.

– Den blev även väldigt uppmärksammad i England. Sedan har vi ju tidningen efter 4–4 mot Tyskland och Zlatans fyra mål mot England så klart. Jag tycker att det är väldigt roligt att vi drar på i samband med sådana framgångar och verkligen får visa hur bra vi är journalistiskt, säger sportchefen Håkan Andreasson.

Annars är sportchefen särskilt nöjd med tidningarna under Hockey-VM, EM och OS.

– Sedan tycker jag att tyngre jobb som Stefan Holms granskning av agenterna verkligen kommer till sin rätt i pappret. Den typen av granskningar kommer också fortsätta framöver, säger Håkan Andreasson.

Extrabilagorna lyfter

Även Nöjesbladet har visat framfötterna i pappersvärlden – bland annat genom alla sina specialtidningar.

– Jag vill verkligen lyfta fram de specialtidningar som vi gav ut i samband med exempelvis Whitney Houstons död och Loreens seger i Baku. Och sedan är vi ju den enda tidningen i Sverige som ger ut en extrabilaga i samband med alla deltävlingar i melodifestivalen, då Schlager! kommer ut varje lördag, säger Tobias Lindner.