Guiden: Shoppa tryggt på nätet

Uppdaterad 2013-09-25 | Publicerad 2013-04-12

Tre av tio handlar - varje månad

Nio av tio svenskar har någon gång handlat på nätet.

Och tre av tio gör det varje månad.

Det här ska du tänka på för att shoppa säkert på nätet.

E-handeln i Sverige blomstrar. Förra året ökade försäljningen med 14 procent och totalt omsatte e-handeln i Sverige 31,6 miljarder kronor förra året, enligt E-handels barometern för 2012.

Det som omsätter mest pengar är hemelektronik och kläder och skor. Den vanligaste varan är dock böcker, 48 procent av svenskarna har någon gång handlat en bok på nätet.

Tryggheten viktig

I rapporten anger många svenskar att trygghet är en viktig faktor för att de ska göra ett inköp över nätet. Att butiken har ett starkt varumärke eller någon form av certifiering anges som viktiga faktorer för att man ska vilja göra ett inköp. Men vad ska man egentligen tänka på när man shoppar på nätet? Vi frågade säkerhetsexperten David Jacoby, säkerhetsexpert på Kaspersky Lab.

– Man ska kolla lite ryktet som butiken har. Om man är osäker eller något känns fel så välj en annan butik.

Ska man undvika att betala med kort?

– För att man ska kunna handlar med kreditkort på en nätbutik behöver sajten vara certifierad vilket gör att deras säkerhet är kontrollerad. Känner man sig osäker kan man ofta välja att betala med paypal eller en liknande tjänst. I de flesta butiker kan man också få en faktura med leveransen och det är naturligtvis det mest säkra alternativet eftersom man inte lämnar ut någon information alls på nätet.

Faktura vanligast

Just alternativet att betala med en faktura när varorna levererats är det som enligt rapporten är det absolut vanligaste. 38 procent uppger att de föredrar faktura. Det är dock en minskning mot förra året när 43 procent helst använde faktura för betalning. Det näst vanligaste alternativet var direktbetalning via bank med 25 procent, 23 procent föredrar att handla med konto- eller kreditkort.

Att handla mot faktura är även något Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, rekommenderar. Många av de anmälningar som kommer in till Konsumentverket handlar nämligen om uteblivna leveranser.

– Mitt råd är att betala med kreditkort eller mot faktura om du inte känner till butiken. Då har du ett annat skydd om varan sen inte skulle dyka upp, säger hon.

Karin Holmberg

Följ ämnen i artikeln