Han tar strid mot Telia på Facebook

Publicerad 2012-08-30

Experten: Sociala medier ger oss konsumentmakt

Abonnemanget på filmkanalen skulle vara gratis i tre månader.

Sedan skulle det upphöra automatiskt, enligt Telias säljare.

Trots det damp det ner en räkning i Simon Linds, 38, brevlåda.

– Vi har haft mycket kontakt med Telia och man känner sig så maktlös, säger Simon Lind från Varberg.

Simon Lind blev kontaktad av en säljare från Telia som erbjöd honom gratis abonnemang i tre månader på Canal Plus. Efter det skulle han själv bara behöva säga upp abonnemanget för att slippa betala.

Försvunnen ljudfil

Men Simon var inte intresserad. Han ville att avtalet skulle sägas upp automatiskt. Då gick säljare med på det och sa att han skulle skriva in det i datorn.

– Dumt nog trodde jag på honom.

Tre månader senare började räkningarna komma.

I samtal med Telia har Simon fått höra att det finns en ljudinspelning där man kan höra honom gå med på villkoren.

Men när han begärt att få ta del av ljudfilen, ska han ha fått besked om att den är borta.

Till inkasso

Simon Lind har bestridit fakturan och nu har Telias krav gått vidare till inkasso.

Igår bestämde Simon sig för att på nytt ta strid mot Telia.

– Jag bombade deras Facebooksida med inlägg. Då började de plocka bort inläggen. Men jag la det på alla deras länkar och uppmanade alla kompisar på Facebook att fråga om det stämmer att de lurat på mig ett 24 månaders-abonnemang.

Tråkig situation

Hans G Larsson, informationsansvarig vid Telia, känner till ärendet.

– Det här har varit uppe mer än en gång men vi ska göra en ny bedömning i dag. Förhoppningsvis finns det en ljudfil, säger Hans G Larsson till Aftonbladet.

Han undstryker att det är viktigt för Telia att reda ut ärendet.

– Det är jättetråkigt med en sådan här situation för vi vill ju komma överens med kunden.

Finns ingen ljudfil

Senare återkommer Hans G Larsson och berättar att de inte har någon ljudfil sparad.

– Men vi har ju skickat ut en bekräftelse till kunden om avtalet, vi har ingen speciell notering i vårt system, och kunden har ju betalat ett antal fakturor innan han bestridit dem så det hann gå väldigt lång tid, hela nio månader.

Enligt Hans G Larsson har säljaren i fråga aldrig arbetat med telemarketing och Telia hade vid den aktuella perioden inte den typ av erbjudande som Simon Lind säger sig ha fått ta del av.

– Vi har förtroende för vår säljare och han har inte fått några andra klagomål på sig.

Ny konsumentmakt

Fenomenet att missnöjda kunder använder Facebook och Twitter som ett verktyg för att nå fram till företag och myndigheter blir allt vanligare.

Debattören Emanuel Karlsten konstaterar att det har skett en maktförskjutning till konsumentens fördel.

– Tidigare har man känt sig maktlös som kund när man ringt till ett företag, men med sociala medier har vi fått en fin möjlighet för kollektivet att ge uttryck för sina åsikter, säger Emanuel Karlsten.

Många uppror

Facebookupproren har duggat tätt den senaste tiden. Nyligen hamnade Lindex i blåsväder efter att barnboksförfattaren Malin Stehn skrivit ett inlägg på Facebook om deras flickkläder.

Och i måndags upptäckte Rebecka Dahlberg opassande pysselböcker i Akademibokhandeln i Gävle. Efter ett inlägg på Facebook drogs böckerna in.

– Man ser en status på ett företags hemsida eller i sitt flöde, ansluter sig genom att gilla, dela eller kommentera och plötsligt kan många höja sin röst kring något som är konstigt eller orättvist, säger Emanuel Karlsten.

Hällde ut vin

Själv minns han upproret mot polisen i Uppsala i somras. I det fallet var det ett kritiskt inlägg om en polis som stört ett ungt par som satt med en flaska vin på klipporna i Öregrund. Gensvaret på Facebook blev enormt.

Paret hade en öppnad flaska cider och en flaska vin som polisen hällde ut.

– Många ville ventilera sin åsikt. Det upplevdes som frustrerande, kanske var det något som vissa hade upplevt själva.

Svårt komma undan

Men det är inte säkert att privata näringsidkare är lika nöjda med den nya tidens möjligheter.

– Tidigare kunde de ju komma undan. Men nu blir det väldigt svårt när ett stort antal kunder kan gå samman med en enkel knapptryckning.

Vad krävs för att folk ska engagera sig i ett visst inlägg på Facebook?

– Ämnet måste beröra. Och det är en formuleringskonst. Om man har många vänner som kan sprida det vidare, får man dessutom en första spark i baken.

ANNONS