Larmet: Möss sprids från Lidls centrallager

”Omfattande problem pågår”

Publicerad 2023-05-16

En Lidl-butik i Karlstad har drabbats av musproblem.

Nu får de ett föreläggande från kommunens miljöförvaltning.

Källan tros vara matjättens centrallager.

En Lidl-butik i värmländska Våxnäs har fått ett föreläggande från miljöförvaltningen, rapporterar Nyhetsbyrån Sirén.

– Vi fick in ett klagomål från en kund som sett bitmärken på en godisförpackning. Sedan vår kontroll har vi fått återkoppling från butiken om att de har satt in ytterligare saneringsåtgärder, säger Cecilia Lundqvist på miljöförvaltningen i Karlstad till Nyhetsbyrån Siren.

Butiken ska bland annat sanera golv från musspillning och placera ut fällor för att stoppa musbesöken. Arkivbild.

Butiken, som redan kände till och arbetade med problemet, skall bland annat sanera golv från musspillning och placera ut fällor.

Men den oroväckande troliga källan till problemet är Lidls centrallager.

”Trolig källa till skadedjursförekomsten är att möss kommer med via varuleveranser från centrallagret där omfattande problem pågår”, står det i dokumentet från Karlstads miljöförvaltning.

GP har tidigare rapporterat om liknande musproblem på en Lidlbutik i Angered.

I ett svar till Aftonbladet skriver Lidl att två av deras totalt 205 butiker i Sverige är drabbade. De uppger även att man är medveten om att det funnits problem med möss vid ett av deras tre centrallager.

”Vi tar dessa på största allvar. Så snart vi fick kännedom om detta anlitades externa experter för att åtgärda problemet. Det konstaterades att skalskyddet på ett ställe behövde förstärkas, vilket nu påbörjats”, skriver Nahir Aslan, presschef på Lidl.

Vilka åtgärder vidtar Lidl?

”Problemen i de berörda lokalerna åtgärdas tillsammans med externa experter. Dessutom har vi förstärkt våra interna kontroller och rutiner för att säkerställa att problemen förebyggs.”

Följ ämnen i artikeln