Timell snickrar - då blir det sug i bygghandeln

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-08-29

När Martin Timell snickrar rusar svenskarna till byggvaruhusen.

Butikskedjan Clas Ohlson är en av vinnarna.

- Visar jag en smart lösning i tv är det soprent i affärerna dagen efter, säger Timell.

TIMELLEFFEKTEN När Martin Timell visade hur man installerar en centraldammsugare, såldes lika många på en månad som normalt säljs på fem år.

Börsen är iskall just nu. Generalindex har sjunkit med 20 procent sedan årsskiftet. Men det finns bolag som går mot strömmen. Clas Ohlson säljer verktyg som aldrig förr och aktien har stigit med mer än 5 procent.

Drar miljonpublik

Två av förklaringarna är tv-programmen "Äntligen hemma" och "Sommartorpet" som båda drar miljonpublik.

- De påverkar vår försäljning positivt. Hur mycket går inte att säga, men många i vår bransch har helt klart glädje av programmen, säger Gert Karnberger, vd för Clas Ohlson.

Martin Timell, 43, är programledare för "Äntligen hemma". Han gläds över gör det själv-febern.

- Flera gånger om dagen kommer det fram människor som ska göra om hemma och frågar om råd. Jag är ohyggligt stolt, säger han.

Timell är väl medveten om att det han bygger och de verktyg han använder påverkar svenskarnas köpbeteende.

- Det finns många exempel på saker som säljer bra efter att vi visar dem i programmet. När jag installerade en centraldammsugare såldes lika många på en månad som normalt säljs på fem år.

Gert Karnberger är mycket tacksam över Martin Timells tv-snickrande.

- Han sporrar vanliga människor att försöka själva.

Aftonbladet träffar Martin Timell i Clas Ohlson-butiken på Hamngatan i Stockholm. Han skakar ofta på huvudet åt den effekt hans program har på konsumenterna.

- Varje dag ringer det mer än 100 personer till redaktionen och frågar om vi vill komma hem till dem och bygga om. Det är oerhört.

- Och när man hör om 86-åriga damer som frågar efter "Timell-remsor" i färgaffären blir man glad.

Tillverkarna står i kö

Verktygstillverkarna står i kö för att få bidra med produkter till "Äntligen hemma". Det är inte så konstigt. Martin Timells flitiga användande av Black & Decker-maskiner märks i försäljningstatistiken.

- Vi är marknadsledande i Sverige. Tv-exponeringen är såklart ingen nackdel, säger Björn Tandrup, storkundsansvarig på Black & Decker.

Hans Österman

Följ ämnen i artikeln