Bokade hotell – som inte fanns

Publicerad 2015-07-09

Nu vill han varna för bokningssajten

Stig Lystedt såg fram emot en trevlig semester med familjen i London.

Men när de kom fram uppstod problem – det lägenhetshotell de hade bokat existerade inte.

– Att stå med massa resväskor när svetten rinner och börja leta nytt hotell, det är inte kul, säger han.

Stig Lystedt, 63, har på sina många Londonresor blivit förtjust i stadsdelen South Kensington.

När familjen skulle leta boende inför semesterresan till London valde de därför att boka en lägenhet i området via hotellsajten booking.com.

På hemsidan utlovades ett fint lägenhetshotell med luftkonditionering, dvd-spelare och Ipad-docka.

Men när familjen anlände till adressen i måndags förra veckan upptäckte de att allt var en bluff.

– Det var en vanlig port med vanliga lägenheter. En kvinna kom ut och när jag pratade med henne sa hon att flera hade råkat ut för samma blåsning, säger Stig Lystedt.

”Det är inte kul”

Mitt i den engelska värmeböljan blev det alltså till att hitta ett annat boende.

– Att stå med massa resväskor när svetten rinner och börja leta nytt hotell, det är inte kul, konstaterar han.

Stig ringde upp booking.com, som var mycket förvånade över att lägenhetshotellet inte existerade. Eftersom han uppgett sitt kreditkortsnummer vid bokningen fick han rådet att spärra kortet.

– I övrigt hade de inte mycket att säga. De hade aldrig hört talas om att det inte skulle finnas ett hotell där.

Senare på kvällen hade dock booking.com stängt av möjligheten att boka lägenheten, som går under namnet The Approach Kensington.

Vill varna för bokningssajterna

Lyckligtvis hittade familjen ett annat hotell i området och hade en trevlig semester. Ingen tycks heller ha utnyttjat Stigs kreditkortsnummer för att tömma det på pengar. Trots detta vill Stig varna semesterfirare som bokat resor på nätet.

– Man litar ju på de stora hotellbokningssajterna, men det ska man tydligen inte göra. Ett tips är ju att ringa till hotellet och kontrollera att det verkligen existerar, säger han.

Förklaringen: nya ägarna vill inte hyra ut

Fredrik Sylvin är Sverigechef för booking.com. I ett mejl till Aftonbladet skriver han att företaget har utrett händelsen.

"Efter kontakt med ägarna, har vi fått information om att det är på grund av ägarförändringar som lägenheterna inte längre hyrs ut och därför inte finns tillgängliga på Booking.com. Vi gör allt vi kan för att säkerställa att våra kunder får den bästa möjliga servicen av oss. Alla kunder som har gjort reservationer på den här boendet har informerats om förändringarna och vår kundtjänst har utifrån gästens önskemål återbetalat och/eller hittat annat boende.", skriver han.

Följ ämnen i artikeln