Gammelmormor lämnades i taxi på midsommar

Uppdaterad 2013-06-22 | Publicerad 2013-06-21

Irrade runt i två timmar innan hon kördes hem igen

Sara Lundgren 89, hade klätt sig fin och såg fram emot midsommarfesten med sin familj.

I stället tillbringade hon midsommarafton med att irra omkring två timmar i en Taxi 020-bil, innan hon till sist kördes tillbaka till ålderdomshemmet.

– De vägrade köra henne till rätt adress när de förstod att hon kommit fel. Att strunta i gamla på det här sättet på midsommar är totalt nonchalant, säger svärsonen Björn Lindgren.

Fyra generationer skulle fotograferas för familjeporträttet på familjen Lindgrens midsommarfest i Nacka. Men en person saknades. Gammelmormor Sara satt i baksätet på en färdtjänsttaxi som inte hittade till rätt adress.

– Mamma är dement och hade väntat så länge på midsommar. Hon visste att hon skulle på fest och hade hängt fram kläderna flera dagar innan. Hon blev jätteledsen över det här, säger Saras dotter Ann-Marie Lindgren.

När Sara inte dök upp som väntat klockan 14 kontaktade den oroade familjen ålderdomshemmet, som hade beställt bilen.

– Personalen ringde upp taxibolaget och fick veta att chauffören inte hittade rätt. Då ringde vi växeln och bad dem ge chauffören rätt adress.

Vägrade köra Sara till rätt adress

Taxi 020 vägrade och sa åt Björn att boka en ny färdtjänstresa, vilket kan ta lång tid på midsommarafton.

Björn Lindgren har själv jobbat som taxichaufför och blir upprörd över taxibolagets agerande.

– Jag kan inte med när man skiter i gamla på det här sättet. Ja, det kanske hade blivit fel någonstans, men att de inte ställde upp för henne på midsommarafton är en konstig policy. Taxin var 500 meter från oss, hur svårt kan det vara att lyfta luren och ringa? säger han.

Barnbarn fick rycka in

Till sist gjorde Saras barnbarn slag i saken och tog bilen och åkte och hämtade sin mormor. Resan tar normalt sett en halvtimme, men nu blev Sara tre timmar sen.

– Det här kanske är hennes sista midsommarfest. Tidigare har hon inte gillat att åka färdtjänst och nu blir det nog ännu värre. Hon kunde ju inte gå på toaletten och jag tror att hon kommer att komma ihåg det här som någonting väldigt jobbigt, säger Ann-Marie Lindgren.

Familjen avbokade Saras färdtjänstresa hem eftersom de inte vågar sätta henne i en Taxi 020-bil längre.

– Jag kontaktade vd:n och blev bara hänvisad till kundservice, säger Björn Lindgren.

”Hade fel nummer”

Claes Löfvenberg, Taxi 020:s vd skyller på Landstinget.

– Vi tar inte emot färdtjänstresor, utan vi får det inlagt i vårt system. Jag pratade med den anhöriga och det var fel adress inlagd. I stället för att lämna henne på vischan kördes hon tillbaka till hämtadressen. Så är reglementet och det är Landstinget som har bestämt det. Färdtjänsten har missbrukats tidigare och det är därför de har de reglerna, säger han.

Under lördagen kontaktar Claes Löfvenberg Aftonbladet igen för att förtydliga en del uppgifter. Han har pratat med chauffören som jobbade.

Färdtjänsten som bokar beställningen hade angett fel nummer till Saras anhöriga och chauffören kunde därför inte fråga dem om adressen. När samtal gjordes till äldreboendet för att höra om adressen var det ingen som svarade.

– Vi körde hem henne gratis när vi inte kom fram på telefon. Vi har verkligen försökt och jobbat hårt för att få reda på var hon skulle, säger Claes Löfvenberg, till Aftonbladet.