Isbrytare har arbetat dubbelt så hårt i vinter

Leif Kasvi/TT

Tomas Bengtsson/TT

Publicerad 2024-04-15

Sjöfartsverkets isbrytare Atle vid kaj i hamnen i Luleå. Den svenska isbrytarflottan utgår från Luleå utom den största, Oden, som har Helsingborg som hemmahamn. Arkivbild.

De svenska isbrytarna har fördubblat sina insatser jämfört med förra vintern – både i arbetade timmar och i antal fartyg som fått hjälp.

Den här vintern blev isen också tjockare och hårdare än de senaste säsongerna.

Sjöfartsverket har just nu fem isbrytare igång: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer.

Annika Hjelmsten, driftoperatör på Sjöfartsverkets isbrytarledning, har gått igenom statsisbrytarnas insatser hittills den här säsongen. Statistiken gäller från början av december 2023 fram till mitten av april i år.

Under hela förra säsongen, december 2022 till maj 2023, fick 614 fartyg isbrytarhjälp. Men redan nu, innan innevarande säsong är över, är siffran 1 051 fartyg.

– Det blir en fördubbling, säger Annika Hjelmsten.

Dubblad mängd timmar

I år började säsongen dessutom tidigt i december, i vanliga fall börjar den senare i samma månad och pågår sedan en bit in i maj.

Sett till arbetade timmar var isbrytarna igång 2 820 timmar under förra säsongen. Redan nu har de varit igång 4 716 timmar och även där väntas en fördubbling.

Sjöfartsverket har tre kategorier för isläget: mild, normal och svår. De senaste åren har klassats som milda men nuvarande säsong har klassen normal.

– Men den is som funnits har varit väldigt vallad och hård. Det har varit blåsigt i flera perioder och då har isen pressats ihop och tjockleken har byggts på i olika omgångar, säger Annika Hjelmsten.

Ny isbrytare

Den svenska isbrytarflottan växer. En sjätte isbrytare har köpts begagnad från Norge i år. Det 18 år gamla fartyget får i Sverige namnet Idun efter mönstret från nordisk mytologi och kommer, liksom de övriga, att utgå från Luleå.

– Idun är större än Ale men mindre än de andra i Atleklassen och kommer att täcka upp en nisch där vi saknat en isbrytare, säger Annika Hjelmsten.

Följ ämnen i artikeln