Henrik rasar mot Telia – blir avskärmad från omvärlden

Uppdaterad 2018-05-25 | Publicerad 2018-04-03

Från och med på onsdag kommer ingen kunna ringa till eller från Anjans fjällstation – eller betala med kort. Telia ska nämligen klippa det fasta telefonnätet. Detta får ägaren Henrik Carlsson att rasa.

– Om det är så att någon råkar ut för en olycka eller blir sjuk måste man åka sju kilometer för att kunna påkalla hjälp – vem ska ta ansvar för det? säger han.

Sedan 45 år tillbaka har Henrik Carlsson drivit Anjans fjällstation i Åre kommun, där han är köksmästare, mer eller mindre ideellt.

– Jag har gjort det med glädje. Den är en bit av mitt liv och är fortfarande, den är ett av mina livsverk.

De har flera besökare dagligen och fyller en stor funktion i området menar Henrik som nu är han orolig för framtiden. För på onsdag kommer Telia att klippa det fasta telefonnätet – vilket innebär att de kommer att förlora telekommunikationen med omvärlden.

– Vi har aldrig haft mobiltäckning här, och det har vi fått leva med, några har till och med tyckt det varit ganska skönt. Men vi har haft vårt fasta nät, som vi har kunnat utnyttja för att ringa ut och in.

Dessutom kommer deras kortbetalningssystem inte fungera längre.

– Vi hamnar i en väldigt svår situation. Kan vi inte ha någon telefoni som fungerar och kan vi inte ta betalt av våra gäster så blir det en kostnad för mig som är ganska stor. Man känner en stor press och undrar vad vi ska göra nu.

Henrik är även rädd för vad som ska hända om olyckan är framme.

– Om det är så att någon råkar ut för en olycka eller blir sjuk måste man åka sju kilometer för att kunna påkalla hjälp – vem ska ta ansvar för det?

”Kommer känna mig otrygg”

Att Telia stänger ned den fasta telefonin har att göra med deras satsning ”Framtidens nät”. Satsningen innebär att Telia bygger ut fiber- och mobilnätet medan delar av det gamla kopparnätet stängs ned.

– De har försäkrat om att det kommer att ordna det här med sina framtidslösningar men inget fungerar. De har varit här tre gånger men utan resultat.

Han har försök att hitta en annan leverantör men ingen har täckning i området – det ligger ett fjäll i vägen som täcker mottagningen. Han har även varit i kontakt med Post- och telestyrelsen som säger att de kanske kan hjälpa honom tidigast i höst – om inget annat fungerar.

– Det sorliga är att Telia inte kunde vänta ett eller två år. Men de säger att de inte har något ansvar för att vi inte har telefon, det är där vi är idag för att att de inte kan hantera det här.

Nu ska de försöka med ip-telefoni, men han vet inte om det kommer att fungera eller hur de ska lösa kortbetalningssystemet. Fram till de vet får man nå honom via mejl.

– Imorgon känner jag personligen otrygghet över att vistas här.

Enligt Inger Gunterberg, pressansvarig hos Telia, är det hos ett fåtal kunder där deras ersättningslösning inte fungerat – tyvärr är Anjans fjällstation en av de drabbade. De har full förståelse för kunden och tycker att det är tråkigt att ingen av lösningarna har gett resultat.

– Det här är fjällnatur och och det är vissa utmaningar med just det här området som gör att den här utrustningen inte fungerar, säger hon.

De har dock inte kunnat vänta med deras satsning på att byta ut delar av det gamla kopparnät då de är gamla och inte håller den driftkvalitet som de vill kunna garantera sina kunder.

– Rent generellt ser vi att vi har ett större ansvar att göra dessa förändringar här och nu än att ha ett kopparnät som en dag lägger av.

Följ ämnen i artikeln