Kör för slavlöner

Publicerad 2013-03-20

Utländska lastbilsförare utnyttjas till låga priser och lever flera månader ute på vägarna. Och speditörer skrattar åt svenska chaufförslöner.

Kvällens Uppdrag granskning visar upp en bransch i kris.

– Cheferna bara blundar och låtsas som att problemet inte finns, säger Martin Stjernström som lämnat det åkeri han drivit i över 20 år.

Priserna i den svenska åkeribranschen pressas hela tiden och svenska lastbilschaufförer konkurreras ut.

Experter i transportbranschen räknade ut att en åkare med en svensk chaufför behöver ta 111 kronor betalt per mil. I kvällens Uppdrag granskning utger sig en reporter för att representera ett nystartat åkeri och besöker några av de största speditörerna med ett prisförslag. När han erbjuder 115 kronor skrattar speditören och säger att det inte är aktuellt.

– Vad pratar vi för pris då?

– Nja det... bulgarer, rumäner, med deras bilar då kanske vi pratar en 80 kronor milen. Jag har de som kommer in från Lettland och Estland, de kör för 65 kronor milen. Och ändå tappar vi mycket kunder mot de som kör billigare, säger mellanchefen på företaget.

”Ingen tar ansvar”

En svensk chaufför kostar ett åkeri ungefär 30 000 kronor i månaden. De utländska chaufförerna som Uppdrag granskning pratat med tjänar mellan 6 000 och 12 000 kronor brutto. Och då slipper åkeriet betala sociala avgifter.

Martin Stjernström har drivit ett åkeri i över 20 år, men fick till slut nog av branschens utveckling.

– Det är bara prispress, det spelar ingen roll vad företagen säger om kvalitet. Med den ersättning som ges ut går det inte att ha svenska chaufförer som betalar enligt kollektivavtal, det är omöjligt, säger han till Aftonbladet.

Han berättar om att utvecklingen bara blir värre och att det inte är någon som vill ta ansvar.

–Alla skyller på att det är industrin som pressar och att det sker inom EU:s lagar. Man tappar det sunda förnuftet och utnyttjar människor.

Bor i sina lastbilar

Kvällens granskning visar att de utländska chaufförerna, som ofta kommer från östra Europa, arbetar under usla förhållanden. Många bor i sina lastbilar månader i sträck och lagar mat på spritkök vid vägkanten.

– Det värsta med det här är de utsatta förarna som lever under oerhört knapra omständigheter och utan ett socialt värdigt liv, de lever så miserabelt med så små pengar. Och cheferna bara blundar och låtsas som att problemet inte finns.

Martin Stjernström tror att utvecklingen av branschen kommer att leda till att flera svenska åkerier tvingas läggas ner. Och att det även kan leda till stora säkerhetsrisker.

– Det håller på att flippa ut fullständigt. Förarna lever under  slavförhållanden, dieselstölder ökar och konsekvenserna kan bli att allt fler olyckor sker på vägarna, säger Martin Stjernström.