Här packas hjulen ihop efter dödsolyckan på Gröna Lund

Publicerad 2023-06-27

Här packas hjulen från olycksattraktionen Jetline ihop.

Nu ska de undersökas av Statens haverikommission.

– Vi vet inte varför de har lossnat och vi vill vara säkra på vad som har hänt innan vi går ut med det, säger avdelningschef Johan Gustafsson.

Flera parallella utredningar pågår nu för att ta reda på hur dödsolyckan på Gröna Lund kunde ske.

Nio personer skadades och en kvinna i 35-årsåldern dog när en vagn på berg- och dalbanan Jetline delvis spårade ur.

Både igår och i dag har Statens haverikommission varit på plats på Gröna Lund för att utreda olyckan.

Bland annat har de undersökt rälsen och plockat ihop delar som ska analyseras närmare.

– Vi ska köra ner dem till vår förvaringslokal. Vi har tittat på rälsen men har inte hittat något särskilt där än, säger Johan Gustafsson, avdelningschef på Statens haverikommission.

Hjulet som lossnade vid olyckan.

Undersöker hjulen

Haverikommissionen har tidigare konstaterat att två hjul har lossnat från den olycksdrabbade vagnen. Bilder från Gröna Lund visar hur de packades ihop under dagen.

I nuläget är det oklart varför de lossnade.

– Vi vet inte varför de har lossnat och vi vill vara säkra på vad som har hänt innan vi går ut med det, säger Johan Gustafsson.

– Vi kommer ta dem till vår verkstad och sedan kommer vi skicka iväg dem på en materialanalys, fortsätter han.

På tisdagsmorgonen meddelade även Haverikommissionen till P4 Stockholm att olyckan inte orsakats av solkurvor.

Kan ta månader att få svar

John Ahlberk, generaldirektör på Statens haverikommission, var på plats på Gröna Lund under gårdagen, för att inleda olycksplatsundersökningen.

– Vi kommer titta på själva åkattraktionen naturligtvis, vagnarna som ska ha lossnat och de tekniska anordningar som finns. Vi kommer göra en grundlig undersökning av själva åkattraktionen, sa han då.

I nuläget har han ingen tydligare bild av vad som hänt, mer än det som redan har rapporterats om i media.

– Vi ska få en allmän överblick av vad som har hänt, varför hände det och vad kan man göra för att något liknande inte ska hända igen, säger John Ahlberk.

Men det är först om några månader som de kommer ha svar, fortsätter han.

– Det kommer ta åtta, tio månader, kanske upp till ett år innan vi har svar. Det är en omfattande genomlysning som vi vill göra. Det handlar inte bara om de tekniska aspekterna utan vi vill titta på organisationen, systematiska frågor, säkerhetskultur, säkerhetsstyrningssystem, regelverk, besiktningar och utbildning av personalen, säger han.