Kallar in soldater i kampen mot oljan

Oljekaos i Skåne och Blekinge efter TT-Line Marco Polos haveri

Publicerad 2023-10-28

25 000 liter olja har sanerats – men mer är på väg mot land.

Nu kallas Hemvärnet in i saneringsarbetet längs Blekingekusten.

Samtidigt ökar risken för nya utsläpp ju längre fartyget blir liggandes till havs.

Kustbevakningen kämpar med det stora oljeutsläppet från den grundstötta passagerarfärjan Marco Polo.

Larmet om haveriet inkom klockan 06.25 på söndagsmorgonen den 22 oktober. Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun.

Larmet om grundstötningen kom klockan 06.25 på söndagen.

Hur mycket olja och oljeavfall som läckt från det skadade fartyget är ännu okänt. På lördagsförmiddagen hade omkring 25 000 liter sanerats längs Blekinge och Skånes kust.

Kustbevakningen räknar med att mer kan nå land de närmsta dagarna.

Saneringsarbetet fortsätter under lördagen längs Blekingekusten där Kustbevakningen, Sölvesborgs kommun och länsstyrelsen fått hjälp av Hemvärnet. Bild från den 26 oktober.

Under helgen förstärker man resurserna längs en milslång kuststräcka mellan Hörvik och Lörby Kladd i Sölvesborgs kommun. Ett 30-tal hemvärnssoldater och ett 20-tal av Kustbevakningens aspiranter deltar nu i saneringsarbetet.

Saneringsarbetet försvåras av att oljan sjunkit ned mot botten i det kalla vattnet.

Oljesanering vid naturreservatet Spraglehall utanför Hörvik.

– Vi fortsätter att leta olja till havs utan att hitta någon. Den vi påträffar är den som kommer upp till land längs vattenbrynet, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen.

Risk för nya utsläpp

Den skadade färjan har fortfarande inte bärgats. Ombord finns ytterligare 300 000 liter olja i tankar som hittills verkar vara oskadda.

Enligt Kustbevakningen ökar risken för nya utsläpp ju längre fartyget blir liggandes.

Under lördagen anlände en tankbåt till platsen för att förbereda tömningen av kvarvarande olja.

Två oljetrålare har även lånats in från EU:s sjösäkerhetsbyrå EMSA. De har nu sjösatts och är tänkta att användas för att fånga upp den olja som sjunkit under vattenytan.

Den olycksaliga färjan med bogserbåten Max vid sidan.

Bärgningsplanen

Marco Polo ägs av rederiet TT-Line. Ansvaret för bärgningen av fartyget ligger nu på dem.

Rederiet ska nu ha anlitat ett bärgningsbolag som presenterat en detaljerad plan för hur bärgningen ska genomföras. Nästa steg är att Kustbevakningen och Transportstyrelsen ska godkänna planen innan man kan påbörja arbetet.

– När den är godkänd kan man gå vidare med bärgningen, säger Valdemar Lindekrantz på Kustbevakningen.

Det är oklart hur länge ett sådant godkännande kan dröja.

I torsdags besökte Miljö- och klimatminister Romina Pourmokthari området. Även Carl Oskar Bohlin, minister för civilt försvar var med och inspekterade den grundstötta färjan, tillsammans med Kustbevakningens GD Lena Lindgren Schelin och samordnare från Kustbevakningen och Sölvesborgs kommun.

”Många osäkerhetsfaktorer”

Under lördagen befann sig personal från Kustbevakningen ombord på fartyget för att gå igenom planen tillsammans med bärgaren.

– Innan man drar loss fartyget kommer man vilja tömma de oskadda tankarna på bränsle. För att kunna tömma den tjocka oljan måste den värmas upp till en viss temperatur innan den kan pumpas över. Det är många osäkerhetsfaktorer, men allas mål är att komma vidare så fort som möjligt, säger Valdemar Lindekrantz.

Rederiet TT-Lines ägare Bernhard Termühlen och vd Hanns H. Conzen tillsammans med Trelleborgs Hamns vd Jörgen Nilsson (i mitten). 2021 tecknade TT-Line och Trelleborgs Hamn AB ett nytt avtal på tio år.