Premiär för Aftonbladets stora tv-satsning

Uppdaterad 2013-09-03 | Publicerad 2013-09-02

Nu tar Aftonbladet tv in i framtiden - med specialbyggd studio

Tisdag kväll startar Afton­bladets stora tv-satsning.

Men redan nu kan du få en smygtitt i vår nya ­specialbyggda studio.

- Den ger oss helt nya möjligheter. Vi kommer till och med att kunna sända från tittarnas mobiltelefoner, säger Magnus Zaar, tv-chef.

Magnus Zaar.

Boka in tisdag kväll.

Då drar Aftonbladet i gång den nya tv-satsningen.

Men redan i dag kan vi presentera de tekniska ­lösningar som ska göra det möjligt att producera en helt ny typ av tv-program.

Bakom tre kodförsedda ståldörrar i Schibstedhuset på Kungsbron i Stockholm döljer sig Aftonbladets nya specialbyggda tv-studio.

Den är utrustad med sex ultramoderna kameror, 27 monitorer och ett unikt kontrollrum som klarar av att ta emot videosignaler från ­hela världen.

Nytt samspel

- Studion är helt anpassad för livesändningar. Vi kan sända direkt från reportrar på fältet, från experter vid sportevenemang och från alla internationella nyhetsbyråer. Vi kan till och med sända direkt från alla som har Aftonbladets app i sin mobiltelefon, säger Aftonbladets tv-chef Magnus Zaar.

Studions tekniska lösningar ska göra det möjligt att bevaka händelser och samspela med läsarna på ett helt nytt sätt.

Möjligheterna är också en avgörande faktor för att Aftonbladet ska lyckas med ambitionen att konkurrera med traditionell tv, menar Magnus Zaar.

- Vi har höga ambitioner och mycket kan gå fel, men det får det också göra. Det här är en långsiktig satsning, säger han.

Hur känner du inför ­morgondagen?

- Pulsen slår. Live-tv ­bestäms i sista stund. Det är tjusningen. Vad som helst kan hända, säger Magnus Zaar.

Läsarna ska hjälpa till

Tekniken och möjlig­heterna till interaktion med läsarna var en av faktorerna som fick profilen Lennart Ekdahl att tacka ja till p­rogramledarjobbet för ­Aftonbladets kriminaljournalistiska satsning ”Brottscentralen”.

- Vi ska skapa en ny typ av tv. Läsarna ska bidra med tips, bilder och gräsrotsrapportering som gör att vi kommer att få en stor närvaro i hela landet, säger Lennart Ekdahl.

Även Maria Bjaring, ­programledare för Aftonbladets nyhets- och aktu­alitetsprogram, ser fram emot att få använda den nya tekniken.

- Vi kommer att ha ­reportrar som sänder live och ha en chatt under hela programmet. Tittarna ska känna: Jag är med, säger Maria Bjaring.