Jesus var en reklamguru

Jag gillar julen. Det är en fin tid på året. Säcken ska knytas ihop och man ska summera sitt år och ta ett djupt andetag inför det som komma skall. Men när man tänker på varför och av vilken anledning högtiden finns inser jag att det handlar om branding deluxe.

Jesus var av allt att döma en rebell och en man av folket. Han verkar även ha varit något av en flummare: Långt hår, skägg, avvikande idéer etcetera. Någon sorts korsning av David Blaine och Rick Rubin. Han var definitivt före sin tid. Han headhuntade ihop ett gäng unga och kompetenta snubbar och gav dom det säljande namnet Apostlarna. Som den

gudomliga uppdragsgivare han var sålde Jesus in sina idéer så till den milda grad att han i slutänden dog för att understryka sin övertygelse. Genialiskt.

Apostlarna gav sej ut i den då kända världen och satte igång Jesuskampanjen. Det var en gräsrotsorganisation till att börja med. Apostlarna jobbade mycket med ’word of mouth’ vilket då var revolutionerande med tanke på att svärdet och sköldens språk var tidens anda.

De byggde byråns högkvarter i Rom (att jämföra med dagens New York) och ja, resten är historia. Bara det faktum att jag sitter här år 2007 och skriver om det är ett testamente till kampanjens genialitet.

Men om Messias återkom till jorden i dag skulle han lyckas genomföra samma konststycke igen? Djupt tveksamt. Konsumenterna av i dag är mycket mer slipade och skeptiska.

Att hitta apostlar i dag hade nog också varit svårt. Konkurrensen i att få tag på bra pr-folk är stenhård. Jesus hade fått börja från ruta ett, Myspace, Facebook och bloggar. Börja sprida sitt budskap klick för klick och hoppas att han lyckas tränga genom mediabruset.

Men det är en ytterst mycket trendkänsligare marknad i dag. Jag menar vilka av dagens företeelser kommer vara

lika populära år 4007? Knappast t-shirts i neon och franska dj:s.

Mycket av Herr Kristus tid skulle även gå åt till att processa mot alla uppstickare som använder sej av hans logga. Dessutom är hela comeback-konceptet ganska urvattnat i dag (hörde jag Jay-Z, Led Zeppelin?). Nej, jag tror bestämt att det bästa Jesus kan göra ur marknadsföringssynpunkt är att hålla sej borta, som Elvis och Tupac.

Till nästa gång, mina vänner: Ha en grov jul och ett goth nytt år!

Följ ämnen i artikeln