Beskedet när Veronicas permobil gick sönder: Du får klara dig så gott det går

Publicerad 2017-12-31

Veronica Hedenmark har ett svårt funktionshinder och är helt beroende av sin specialanpassade permobil.

När den i mellandagarna drabbades av ett elfel fick hon beskedet att hon får klara sig ”så gott det går” tills efter nyår.

– Hela min nyårshelg är förstörd, säger Veronica.

Veronica Hedenmark föddes med benskörhetssjukdomen osteogenesis imperfecta och har varit rullstolsburen sedan barnsben. Dygnet runt får hon hjälp av personliga assistenter som ser till att vardagen fungerar för henne och tvåårige sonen William. Utan sin specialanpassade permobil är hon helt vingklippt och kan inte ta sig någonstans utanför bostaden.

När permobilen gick sönder i fredags morse satte hon genast igång att jaga tekniker från Sodexos hjälpmedelscentral för att få permobilen reparerad.

Veronica, som är grundare och vd för VH Assistans, ett företag som arbetar med personlig assistans, fick ställa in alla möten när ingen reparatör dök upp.

– Jag tvingades ligga kvar i min säng, då jag inte kan köra rullstolen utan fotplatta eftersom jag har problem med balansen, säger Veronica.

”Skrattretande”

Sent på fredagseftermiddagen fick hon beskedet att hon får klara sig ”så gott det går” under helgen eftersom Sodexo inte har några tekniker att skicka ut förrän tidigast den andra januari.

– Det är klart jag blir förbannad. Detta får långtgående konsekvenser, inte bara för mig, utan även för min son. Jag kan varken ta mig ut och handla eller gå till lekparken med William, säger Veronica upprört.

Och hon inte är ensam.

– Jag tar mig själv som exempel men jag vet att det finns många andra som drabbas när deras hjälpmedel går sönder efter kontorstid. Varför ska vi behöva finna oss i detta?

På kvällen kom personal från jouren hem till Veronica, bara för att meddela att de saknar kompetens att laga permobiler.

– Jag fick rådet att lägga en kudde på fotplattan så att jag ska kunna nå den. Det är skrattretande. Hur är det möjligt att vi 2017 har personal som försvinner en hel helg utan att kunna erbjuda hjälp förrän efter helgerna?

”Måste finnas rutiner”

Veronica kan med visst besvär förflytta sig liggande i sin permobil korta sträckor inomhus. Men att ge sig ut är helt uteslutet.

– Eftersom fotplattan är trasig kan jag inte hålla balansen, speciellt inte på kuperat underlag. Jag är i behov av akut hjälp och ska inte behöva vänta till på tisdag för att kunna leva ett normalt liv. Det är under all kritik och tyder på en ovilja att sköta verksamheten. Det måste finnas rutiner när något sådant här inträffar, säger hon.

Michael Zotterman är sales service coordinator för Hill Rom, underleverantör åt Sodexo, med ansvar för att rycka ut när hjälpmedel går sönder efter kontorstid.

Hur kan det komma sig att ni inte kan hjälpa Veronica och andra funktionshindrade som får problem med sina hjälpmedel så att de fungerar även under icke kontorstid? De ska väl inte behöva vänta tills helgerna är över för att kunna leva ett normalt liv som du och jag?

– Vi har ett jouravtal med Sodexo som innebär att vi ska hjälpa brukarna med vissa enklare saker på jourtid, det handlar om punktering eller återställning av nödstopp och såna saker men vi har inte reservdelar till avancerade grejer. I det här fallet är det uppenbarligen något som gått sönder som inte vi kan lösa på jourtid, men vi kan erbjuda en vanlig manuell rullstol, eller om patienten har en reservrullstol men annars får man ta hjälp av hemtjänsten eller närstående som kan hjälpa till. Vi har inte möjlighet att lösa de här problemen på jourtid helt enkelt, säger Michael Zotterman.

Veronica har en reservpermobil som varit inne för ombyggnad sedan augusti.

– Den behövde justeras eftersom jag blivit sämre i min balans, men trots att det gått fem månader har jag inte kunnat få den levererad. Jag tycker detta vittnar om en enorm nonchalans och det är inte första och antagligen inte sista gången jag är ute och diskuterar hur dåligt behandlade vi funktionshindrade ofta blir, säger hon.

”Detta får vi gärna ta på kontorstid”

Michael Zotterman, som själv befinner sig på nyårsledighet, tycker det är märkligt att Aftonbladet ringer mitt i nyårsfirandet.

– Det känns lite konstigt att ha det här samtalet nu. Detta får vi gärna ta på kontorstid. Om nu brukaren själv är vd för ett stort företag som hyr ut personliga assistenter så är hon väl medveten om hur det här fungerar. Vi står för viss service och hjälp men vi har inte reservdelar för alla hjälpmedel, säger han.

Aftonbladet ringer Hjälpmedelscentralens journummer där en av de anställda som vill vara anonym ”eftersom vi inte får uttala oss för media” bekräftar att jouren inte kan göra permanenta lagningar.

– Vi gör bara så att de klarar sig över helgen eller över natten, säger hen.

Följ ämnen i artikeln