Anna-Lisa, 92, bestals – nekas ersättning

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2011-08-25

92-åringen lånade ut sin nyckel till hemtjänsten: Känner mig bedragen

"LITAR INTE PÅ NÅGON LÄNGRE" Anna-Lisa Karlson, 92, känner sig kränkt efter att ha blivit bestulen. Trots en hem- och allriskförsäkring får hon inte någon ersättning.

Anna-Lisa Karlson, 92, blev bestulen på sina guldsmycken och är säker på att tjuven kom från hemtjänsten.

Men försäkringsbolaget betalar inte ut ett öre – eftersom hon själv lämnat ut nyckeln.

– Jag kan ju inte ens gå utan hjälp. Jag är helt beroende av att hemtjänsten har nyckel, säger hon.

Vid två tillfällen under våren blev Anna-Lisa Karlson i Malmö bestulen på guldsmycken som hon hade hemma.

– Först blev jag rädd, sedan kände jag mig kränkt, säger Anna-Lisa, som sedan dess förvarar sina värdesaker i bankfack.

Stölderna anmäldes till polisen och Länsförsäkringar där hon har en hem- och allriskförsäkring. Men hon får ingen ersättning.

Gör en anmälan till ARN

”Hemförsäkringen gäller inte om stölden utförts av någon med en nyckel som han har haft tillåtelse att inneha”, står det i villkoren.

– Och det krav vi ställer i allriskförsäkringen är att man måste kunna precisera vad som hänt och när, förklarar Hans Frank, skadechef på Länsförsäkringar.

– Jag känner mig bedragen av försäkringsbolaget, säger Anna-Lisa, som nu med hjälp av sin dotter går vidare och gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Hemtjänsten har nu börjat skicka två personer åt gången för att hon ska känna sig tryggare.

– Men jag litar inte på någon längre. Och jag kan inte sova utan sömntabletter.

”Kan titta på det”

– Det är tråkigt att det här har hänt. Samtidigt måste vi ta hänsyn till alla våra försäkringstagare. Vi kan inte göra ett undantag för henne, säger Hans Frank.

Kan det inte finnas skäl att göra undantag när det handlar om människor i beroendeställning?

– Vi har inte gjort den bedömningen. Men man kan ju titta på det.

Följ ämnen i artikeln