Lögn att flygsäkerheten är utan brister

Myndigheterna vill gärna få oss att tro att flygsäkerheten saknar brister. Men det är lögn.

Franska myndigheter avskedade nyligen dussintals anställda på Charles de Gaulle-flygplatsen därför att de ansågs sympatisera med radikal islamism.

Tyske piloten Andreas Lubitz bestämde sig förra året för att ta med sig 150 medresenärer i döden.

I morse passerade jag säkerhetskontrollen på Heathrow, en av världens största flygplatser. Här arbetar grupper av säkerhetspersonal som paras ihop slumpmässigt. Det skulle krävas en konspiration mellan dem för att en passagerare skulle kunna ta med sig ett skjutvapen eller en bomb ombord.

De verkliga säkerhetsriskerna finns på annat håll.

Hur är det med personalen som städar flygplanen, bagagehanterare, de som lagar maten och ser till att den kommer ombord? Dagens storflygplatser är som minisamhällen med tusentals anställda varav många har tillgång till flygplanen på olika sätt. De kan identifiera brister i säkerheten och utnyttja dem.
Även om deras bakgrund undersöks för att säkerställa att inga extremister eller psykiskt sjuka anställs så är det omöjligt att garantera att det verkligen är så. Vilket visas av det faktum att ett större antal anställda nyligen fått sina tillstånd att arbeta på Paris Charles de Gaulle indragna. De hade ursprungligen blivit godkända men när man med hjälp av undantagslagarna gjorde mer noggranna kontroller kom man fram till att de fanns tecken på att de stödde grupper som Islamiska staten.

Så sent som förra året lyckades någon placera en bomb ombord på ett ryskt charterplan på flygplatsen i egyptiska Sharm el-Sheikh. Misstanken är att det skedde med hjälp av några anställda på flygplatsen.

Islamiska staten, IS, tog på sig dådet och visade i sin tidning Dabiq en bild på en läskburk där man hävdade att bomben varit placerad.

Om det går att tillverka en bomb som inte är större än en läskburk men kan få ett plan att explodera i luften, hur ska man då till hundra procent kunna skydda sig med tanke på de tiotusentals flygavgångar som sker dagligen på tusentals flygplatser runtom i världen.

Det innebär hundratusentals väskor och hundratusentals läskburkar. Varje dag.
Jobben som bagagehanterare, städare och liknande är låglönejobb som numera ofta går till medborgare av utländsk härkomst. I Paris rekryterar man, enligt uppgifter i brittiska The Times, nästan uteslutande nordafrikaner av algeriskt ursprung.

Den senaste tidens attentat har riktat sökarljuset mot just dessa yrkesgrupper och den känsliga position de har.

Kanske är det lättare att bryta säkerheten på vissa ställen än på andra. Men den som hävdar att man hundraprocentigt kan skydda sig mot att flygplatsanställda eller besättning medverkar till att placera en bomb ombord på ett flygplan ljuger. Det går att genomföra på Arlanda, Paris och varenda flygplats i världen. Säkerheten kan aldrig bli total.

Nu vet vi inte vad som hänt i fallet med det försvunna MS804. En terrorattack är bara en av många teorier. Men det går inte att blunda för att planet lyfte från Paris med destination Kairo, två platser och länder som de senaste åren varit hårt drabbade av terror.

Flygplatsen är en uppenbar risk för de som flyger men det finns andra och ännu mer skrämmande hot.
När en German Wings-flight störtade i de franska alperna på väg från Barcelona undrade alla hur detta var möjligt. Planet skickade inte ut några nödsignaler och såg ut att sjunka på ett kontrollerat sätt.

Initialt vågade de flesta inte ens tänka tanken. Men rätt snart uppenbarades den hemska sanningen. Andrepiloten Anderas Lubitz störtade medvetet planet genom att låsa ute sin pilotkollega från cockpit när denne gått på toaletten. Lubitz hade en längre tid brottats med grava självmordstankar.

De märkliga krängningar som Egypt Air-planet sägs ha gjort innan det störtdök kan tyda på ett plötsligt mekaniskt haveri. Men de kan också vara resultatet av en medveten handling från piloten eller någon som tagit kontroll över planet. Att ingen nödsignal sändes ut kan vara ett tecken på att planet medvetet störtades.

Piloter undersöks rigoröst i regelbundna kontroller för att undvika "galningar" vid spakarna. Ändå händer det då och då.

1999 störtade ett Egypt Air-plan efter att ha lyft från New York. Haverikommissionen slog fast att piloten medvetet störtade planet i havet.

Fortfarande är en av teorierna kring det försvunna Malaysia Airlines MH370:s öde att piloterna medvetet lät planet störta.

Egypten accepterade aldrig haverikommissionens slutsatser precis som man i det längsta vägrade medge att det var en explosion som fick det ryska charterplanet som lyft från Sharm el-Sheikh att störta förra året.

Den här gången säger egyptiska myndigheter att ett terrordåd är troligare än ett mekaniskt fel.

Kraschade planet MS804 – detta har hänt