Regeringens bilpengar KU-anmäls

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-29

”Maud Olofssons stora svek mot svensk industri” säger oppositionens Tomas Eneroth

Tomas Eneroth (S) KU-anmäler Maud Olofsson.

Tomma ord.

Det är oppositionens beskrivning av regeringens 28-miljarderspaket som skulle rädda svensk fordonsindustri.

Nu KU-anmäls näringsminister Maud Olofsson för hanteringen.

När krisen kom till Sverige hösten 2008 lanserade regeringen ett stödpaket till fordonsindustrin på totalt 28 miljarder kronor.

– Det handlar om att säkra jobb och utveckling i Sverige, sa finansminister Anders Borg.

Drygt ett år senare har runt 4,2 av de 28 miljarderna använts. Samtidigt har ett stort antal underleverantörer tvingats till konkurs eller nedläggning, några har flyttat ur landet. Det berättar Aftonbladet om i dag. Och nu reagerar oppositionen.

– Frågan är om regeringen ens hade för avsikt att använda pengarna. Man kan konstatera att svenska regeringen varit en av Europas mest passiva. Konkurrenterna till de svenska underleverantörerna har fått ett starkare försteg nu när konjunkturen vänder, säger Tomas Eneroth, näringspolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

”Maud Olofssons stora svek”

– Där har man kunnat behålla personal, man har fått forsknings- och utvecklingsstöd och man har kunnat få överbryggningslån för att klara krisen. I Sverige har underleverantörerna slagits ut. Det här är Maud Olofssons stora svek mot svensk industri, säger Eneroth.

Framförallt är han kritisk till att regeringen inte har omvandlat de så kallade undsättningslånen om fem miljarder kronor till omstruktureringslån. I dagsläget har inte en krona av lånen gått till företag i akut kris eftersom regelverken är utformade på ett sätt som gör det nästa omöjligt för företagen att leva upp till. Bland annat krävs återbetalning inom sex månader. Men hittills har regeringen sagt nej till att ändra på lånens utformning.

I dag anmäls näringsminister Maud Olofsson till riksdagens konstitutionsutskott för hanteringen av krispaketet. Anmälan handlar om de tre miljarder som redan i december 2008 gick till det nybildade bolaget Fouriertransform för investeringar i svensk fordonsindustri. Hittills har bara runt 170 miljoner spenderats.

Bråkdel av pengarna

– Vi hade en jätteskyndsam behandling i riksdagen för att snabbt få fram tre miljarder till svensk fordonsindustri. Men i dagsläget har man bara använt en bråkdel av de anslagna pengarna, säger Miljöpartiets Karin Svensson Smith som står bakom KU-anmälan.

Hon är även kritisk till själva formen – att bilda ett helt nytt bolag utan insyn i stället för att använda en redan upparbetad resurs som statliga Vinnova. Dessutom misstänker hon att de investeringar som ändå görs främst handlar om stöd till personbilsindustrin – inte till den miljövänligare kollektivtrafiken.

Den kritiken tillbakavisas av Fouriertransforms investeringsansvarige Christian Zeuchner.

– Vi tittar jättebrett och kommer att fokusera på hela fordonsindustrin.

Enligt Fouriertransforms vd Per Nordberg räknar man med att göra investeringar för mellan 500 och 750 miljoner kronor per år.