”De har ingen koll på sina djurtransporter”

Publicerad 2016-07-08

Familjen Eriksson/Nilssons fyra hundar kastades brutalt ut på ett bagageband tillsammans med alla andra väskor.

Familjen skulle ta med sig hundarna på en Norwegianflight som blev inställd och chockades över personalens grymma behandling av djuren.

– Det var ju bara tur att ingen av dem bröt något ben, säger Karin Nilsson, 39.

Karin Nilsson, 39 och hennes sambo Lars Eriksson, 40, från Sandviken adopterar gatuhundar till Sverige. I veckan var de på en resa till Kreta – en resa de helst av allt skulle vilja glömma.

– Vi hade en mycket traumatisk hemresa, säger Karin Nilsson.

Ingen hjälp

Paret och deras två barn John, 9, och Fanny, 11, var inbokade på en flight med Norwegian från Chania i måndags.

– Norwegian hade fått lite problem på resan ner och blivit tvungna att mellanlanda i Budapest fick vi veta, säger Lars Eriksson.

På grund av förseningen ställdes flighten tillbaka in, berättar Lars.

– Vi checkade in hundarna och allt vårt bagage och fick kliva på planet. Där fick vi efter en stund veta att vi inte kunde lyfta eftersom personalen arbetat för länge och var tvungna att vila, säger han.

Alla passagerare fick stiga av planet och blev istället inbokade på en flight som skulle lyfta 15 timmar senare. När familjen skulle hämta upp bagaget för att åka till ett hotell i närheten blev de chockade.

– Vi påtalade direkt att vi behövde hjälp eftersom vi hade de fyra hundarna med oss men ingenting hände, säger Karin Nilsson.

”Kastades ut på bagagebandet”

Efter en lång stund började alla passagerares väskor komma ut på bandet.

– Där och då kastas hundarna plötsligt ut på bagagebandet, med burarna omkullvälta, på sidan och upp och ner. Vi skrek åt personalen att sluta och vi ropade på hjälp, men ingen ur personalen gjorde någonting. Det var fruktansvärt, de betedde sig brutalt och grymt mot djuren, säger Karin Nilsson.

Flera medpasagerare som blev vittnen till händelsen engagerade sig och konfronterade personalen. En amerikansk kvinna filmade hela händelsen, berättar Karin Nilsson.

– Hundarna var mycket stressade och rädda. Det var ju bara tur att ingen av dem bröt något ben.

Familjen Eriksson/Nilsson är mycket kritiska mot flygplatspersonalen och mot Norwegian som inte kunde hjälpa dem på plats.

Norwegian: ”Kommer att ta det här vidare”

Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef för Norwegian i Sverige, beklagar det inträfade.

– Det är väldigt tråkigt att höra att de här passagerarna upplever att deras hundar inte blivit väl behandlade. Vi måste nu undersöka vad det är som har hänt, säger hon.

Informationschefen säger att det är extremt sällsynt att Norwegian får in rapporter om att djur behandlas illa.

– Vi har inte tidigare fått några rapporter att djur behandlats illa på den här flygplatsen men jag har pratat med den som är ansvarig för djurtransporter hos oss. Vi kommer att ta det här vidare med personalen i Chania, säger hon.

Karin Nilsson och Lars Eriksson hoppas att ingen annan ska behöva uppleva något liknande.

– Det var ju värst för barnen, att se den här brutala hanteringen av hundarna, säger Karin Nilsson.

Följ ämnen i artikeln