Coop ersätter inte Ingrid, 81, efter kortstölden

Uppdaterad 2016-08-10 | Publicerad 2016-08-09

Tjuven stal 81-åriga Ingrid Höglunds kreditkort och tog ut 14 000 kronor.

Coop, som är kortgivare, vägrar att ge tillbaka pengarna.

– Jag är pensionär. För mig är det mycket pengar. Dessutom ska de ha ränta. Jag är så ledsen, säger hon

Ingrid Höglund, 81, bor i Timrå och handlar vanligen mat på Coop eller Lidl. Hon använder då sitt kreditkort från Coops Medmera bank och köpen skriver hon in i sin bankbok.

– Jag är en noggrann person, säger hon.

Tidigare i sommar hände det som då och då fortfarande håller henne vaken om nätterna.

– Det var en torsdag eftermiddag och jag hade besökt min man som bor på ett särskilt boende. Jag gick förbi Lidl och tänkte att jag skulle köpa vad jag behöver för helgen. Jag handlade och betalade med mitt kort.

"Gåta som är olösbar"

Det var strax före klockan 17 och kort därefter, troligen i affären, blev Ingrid Höglund bestulen på sitt kreditkort. Hon tror att tjuven fick se koden när hon slog in den.

– Jag vet inte vad som hände. Det är en gåta som är olösbar för mig. Jag skyddar alltid koden. När jag kom hem kollade jag inte efter om kortet var borta. Jag trodde det var i börsen, naturligtvis. Jag lägger det alltid där och kvittot i påsen. Kvittot har jag kvar, det låg i påsen som vanligt, säger hon.

Upptäckte stölden i blomaffären

Ingrid Höglund använder inte sitt kort särskilt ofta. Det dröjde därför till måndag förmiddag innan hon upptäckte att det inte låg i plånboken.

– Jag hade bestämt att jag skulle åka till mina föräldrars grav. Eftersom att jag har svårt att böja mig ner skulle min son följa med och hjälpa mig, säger hon.

De gick till en blomsteraffär för att köpa blommor.

– Då märker jag att kortet är borta. Vi spärrade det direkt.

Uttag en kvart efter stölden

På kontoutdragen syns att gärningsmannen gjort uttag på torsdagen, fredagen och lördagen. Det första gjordes 15 minuter efter stölden i en bankomat nära matbutiken, det andra en bit utanför Timrå och det tredje i Upplands Väsby utanför Stockholm. Tjuven tog ut 2 000 kronor i taget och kom totalt åt 14 000 kronor.

Ingrid Höglund reklamerade händelsen till banken och hoppades på att få tillbaka pengarna. Efter några veckor damp deras svar ner i brevlådan.

Coop hävdar, med hänvisning till avtalsvillkoren som i sig bygger på lagstiftning, att Ingrid Höglund inte haft full uppsikt över sitt kort och därför varit grovt oaktsam.

"Det sårar mig"

– De skriver att kortet är en värdehandling som måste hållas under uppsikt, som om jag inte skulle veta det. De säger att jag varit grovt oaktsam. Det sårar mig. Det är hårda ord. Jag var ju inte medveten om att kortet var borta. Och när man är pensionär är det inte säkert att man använder det varje dag.

Coop ersätter bara Ingrid Höglund för uttagen som gjordes i direkt anslutning till att kortet försvann. Det uttaget hade ändå inte kunnat förhindrats även om kortets spärrats direkt efter förlusten, resonerar banken.

Coop: Vi beklagar

Summan som återstår, drygt 8 000 kronor, får Ingrid Höglund stå för själv.

– Jag är pensionär. För mig är det mycket pengar. Dessutom ska de ha ränta på pengarna.

Coop beklagar det som hänt, men hävdar att de följt reglerna och avtalsvillkoren.

– Vi kan inte gå in på ärendet specifikt med anledning av banksekretess. Men man kan ändå konstatera att det är tråkigt att hamna i den här situationen. Det är äldre som blir som ett slags mål för detta och det är en trist utveckling, säger kommunikationschef Olle Axelsson. 

"Jag är väldigt ledsen"

Ingrid Höglund blir ledsen när hon berättar om det som hänt.

– Jag är väldigt ledsen. Jämt är det på natten jag kommer på det, när jag inte kan sova, och jag tänker på hur det kunde hända. Det är förfärligt, säger hon.

Fallet är inte anmält till Allmänna reklamationsnämnden, men Ingrid Höglund planerar att göra det.

Följ ämnen i artikeln