Skola får okej för könsuppdelad idrott

Uppdaterad 2016-08-29 | Publicerad 2016-08-27

Könsuppdelade idrottslektioner av religiösa skäl tillåts av Skolinspektionen.

Myndigheten har tagit ställning till en anmälan mot Al-Azharskolan i Stockholm och gett grönt ljust för uppdelade klasser.

Skolans rektor hänvisar till att en stor del av eleverna har ”muslimsk kulturbakgrund”, rapporterar lärarförbundets tidning Mivida.

I Al-Azharskolan i Stockholm går elever från förskoleåldern upp till årskurs nio. Skolan, som är en friskola, har en muslimsk profil vilket bland annat yttrar sig i könsuppdelad idrottsundervisning.

Flickorna tränas av kvinnliga idrottslärare och pojkarna av manliga. När den ena gruppen har idrottslektion har den andra matematik.

– Vissa av våra flickor vill kunna ta av sig sjalen och ha shorts och t-shirt på lektionen. Det skulle vara svårt om det fanns jämnåriga pojkar eller en manlig lärare där, säger en av idrottslärarna som undervisar flickor till Mivida.

Skulle utebli annars

Men att dela upp lektionerna med hänvisning till religion är inte okontroversiellt. En person har anmält skolan till Skolinspektionen eftersom hen menar att skolan sviker sitt uppdrag att motverka traditionella könsmönster och i stället riskerar att underblåsa kvinnors underordning.

Al-Azharskolan svarade på anmälan att en stor del av skolans elever har ”muslimsk kulturbakgrund” och därför helt skulle utebli från idrottslektionerna om de inte var uppdelade. Rektorn poängterar också att det bara är i idrott och hälsa som eleverna delas upp efter kön.

’Lär sig se könsvarelser’

Skolinspektionen ger nu rektorn rätt och godtar skälet till könsuppdelningen. De menar att det inte finns något som pekar på att undervisningen i ämnet inte är lika för de olika könen. Skolinspektionen påpekar att bedömningen gäller i det aktuella fallet.

– Hade det här varit en annan skola så hade beslutet blivit att skolan måste jobba med sina jämställdhetsproblem och lösa dem, säger Håkan Larsson, professor vid Gymnastik- och idrottshögskolan, till Mivida.

Han tror att Skolinspektionen valt att formulera sig som den gjort eftersom man gjort en avvägning mellan jämställdhet och religionsfrihet.

Håkan Larsson har sedan femton år tillbaka forskat på flickors och pojkars villkor i ämnet idrott och hälsa. Han menar att det långsiktigt är att missgynna eleverna när man delar upp dem efter kön.

– I förlängningen innebär det att eleverna inte får möjlighet att lära sig att behandla medmänniskor som individer utan i första hand som könsvarelser, säger han till Mivida.

Följ ämnen i artikeln