Rasmus, 24, fick förstört paket levererat – två gånger

Uppdaterad 2017-12-20 | Publicerad 2017-12-19

Rasmus Eriksson, 24, beställde varor på nätet.
Men när Postnords leverans kom fram var paketet illa skadat.
Efter Rasmus reklamation hände samma sak – igen.
– Jag fick det andra paketet levererat i en plastpåse.

Egenföretagaren Rasmus Eriksson, 24, från skånska Broby beställde i november kontorsmaterial från en butik på nätet.

– För att komma upp i fraktfri gräns plockade jag på mig annat förbrukningsmaterial, bland annat handsprit, säger egenföretagaren som driver ett hunddagis tillsammans med sin sambo.

Två veckor senare levererades paketet – i eländigt skick.

– Plastflaskorna till handspriten var trasiga och vätskan hade läckt ut i paketet, säger Rasmus Eriksson.

Paketet var förstört och Rasmus bestämde sig för att reklamera till Postnord.

– Jag var i kontakt med avsändaren till paketet och de skickade ett ersättningspaket på bekostnad av Postnord.

Ännu värre

En ny väntan startade, den här gången på ersättningspaketet. Två veckor efter att det nya paketet postades fick 24-åringen veta att han kunde hämta ut det på tisdagen hos sitt lokala ombud.

Då gjorde han en ny besviken upptäckt.

– Samma sak hände igen, men nu såg paketet ännu värre ut.

Behållaren till handspriten hade gått sönder – igen. Kartongen som varorna packats i var alldeles blöt och tejp med Postnords logotyp hade lindats runt försändelsen.

– Jag fick det levererat av ombudet i en plastpåse, kartongen var ett minne blott.

För att reklamera igen fotograferade egenföretagaren det nya paketet.

– När jag reser paketet upp för att få en bild på undersidan där försändelsenumret står känner jag hur hela paketet ger vika. Jag ser hur de försökt tejpa ihop paketet men det hjälpte ju inte riktigt.

Ska undersökas

Rasmus upplevde att Postnords kundservice bemötte honom på ett bra sätt när han reklamerade det första paketet.

– Jag blev glad av kundservicen fastän de inte levererat vad de lovat. Men nu blir jag bara arg när det händer en gång till. Postnord försäkrade mig första gången att gå till botten med vad som hade hänt.

– Ett paket som ser ut så här ska ju inte levereras till en mottagare.

Enligt Postnord behöver saken undersökas närmare för att veta om Rasmus paket var korrekt paketerat.

– Jag vill inte säga att paketeringen är felaktig gjord eftersom att mottagaren säger att vi har betalat ut en reklamationsersättning för det första paketet. Vi brukar inte betala ut ersättning om inte emballaget är okej, säger Anne Jiremar.

Om mottagaren hämtar ut ett paket i det här skicket, hur kommer det sig att man ens levererar paketet till ett ombud?

– Det är faktiskt bedrövligt. Vi ska naturligtvis inte göra det.

Hur ser policyn för er pakethantering ut?

– Jag tror att man alltid lämnar över godset till mottagaren så att de vet om att något kan vara förstört, så att de sen kan göra en reklamation.

Men den servicen fick inte Rasmus Eriksson.

– Som egenföretagare har man inte riktigt tiden att sitta i kundtjänst och reklamera, men det blir en principsak. För ett sån här leverans kan man inte vara stolt över.

Följ ämnen i artikeln