Ulla, 93, tvingas flytta – efter 74 år

Uppdaterad 2013-06-28 | Publicerad 2013-06-23

Hyresgästerna måste betala för lyxrenoveringar

Ulla Thede har bott i samma hus i 74 år.

När HSB nu lyxrenoverar ­fastigheten och höjer ­hyran måste 93-åringen flytta.

– De stjälper oss gamla när de kastar ut oss efter alla dessa år, säger hon.

För fyra år sedan kom ett brev från HSB till Ulla Thede. Huset i Malmö som hon bott i sedan 1940 skulle totalrenoveras och hyrorna höjas.

Ulla och hennes grannar överklagade beslutet och drev frågan ända upp till Svea hovrätt, som slutligen gav HSB rätt.

I höst drar ­renoveringarna i gång.

– Vi är 15 pensionärer i huset varav fem av oss är ­mellan 90 och 95 år gamla. Vi trivs som det är, men nu ska de lyxrenovera, säger Ulla Thede.

Har inte råd

När renoveringarna sätter i gång måste Ulla och hennes grannar tillfälligt flytta, men de vet ännu inte vart.

– Jag vill ha det som jag har det nu och alltid har haft det med staden och parken utanför och med den fina ­utsikten, säger hon.

Det är inte klart hur mycket ­hyran kommer ­höjas, men i Ullas ekonomi finns inte utrymme för ­några höjningar.

50 procents ökning

– Hyresgästföreningen har pratat om en hyres­höjning på ungefär 50 procent, säger Micael Holmgren, ordförande i intresseföreningen Hyres- och bostadsrättsföreningen.

– Renoveringen innebär nya kök, badrum, nya ­yt­skikt på golven, disk­maskiner och mycket mer. Allt plussas ju på hyran, ­säger han.

Huset är 75 år gammalt och HSB:s vd Michael Carlsson menar att reno­veringen är helt nödvändig för byggnaden och att man ­jobbar på bra lösningar för de boende.

”Hyran är extremt låg”

– De boende måste tyvärr evakueras under reno­veringen. Det kanske kan komma lösningar som gör att man trappar upp hyran gradvis. Vi har inte förhandlat om den nya hyran än, det börjar i augusti, säger Carlsson.

Han menar att hyran som är nu är extremt låg för vad han kallar Malmös bästa ­läge. Ulla betalar nu drygt 7600 kronor för en lägenhet på 88 kvadrat­meter.

HSB har en person som arbetar heltid med att hitta en lösning åt de äldre.

– Vi för en dialog med de boende och hittar indivi­duella planer för att lösa det här på bästa möjliga sätt. Vi vet att det kan vara jobbigt för de äldre, säger Michael Carlsson.