Ulla, 93, tvingas flytta – efter 74 år
Uppdaterad 2013-06-28 | Publicerad 2013-06-23
Hyresgästerna måste betala för lyxrenoveringar
Ulla Thede har bott i samma hus i 74 år.
När HSB nu lyxrenoverar fastigheten och höjer hyran måste 93-åringen flytta.
– De stjälper oss gamla när de kastar ut oss efter alla dessa år, säger hon.
För fyra år sedan kom ett brev från HSB till Ulla Thede. Huset i Malmö som hon bott i sedan 1940 skulle totalrenoveras och hyrorna höjas.
Ulla och hennes grannar överklagade beslutet och drev frågan ända upp till Svea hovrätt, som slutligen gav HSB rätt.
I höst drar renoveringarna i gång.
– Vi är 15 pensionärer i huset varav fem av oss är mellan 90 och 95 år gamla. Vi trivs som det är, men nu ska de lyxrenovera, säger Ulla Thede.
Har inte råd
När renoveringarna sätter i gång måste Ulla och hennes grannar tillfälligt flytta, men de vet ännu inte vart.
– Jag vill ha det som jag har det nu och alltid har haft det med staden och parken utanför och med den fina utsikten, säger hon.
Det är inte klart hur mycket hyran kommer höjas, men i Ullas ekonomi finns inte utrymme för några höjningar.
50 procents ökning
– Hyresgästföreningen har pratat om en hyreshöjning på ungefär 50 procent, säger Micael Holmgren, ordförande i intresseföreningen Hyres- och bostadsrättsföreningen.
– Renoveringen innebär nya kök, badrum, nya ytskikt på golven, diskmaskiner och mycket mer. Allt plussas ju på hyran, säger han.
Huset är 75 år gammalt och HSB:s vd Michael Carlsson menar att renoveringen är helt nödvändig för byggnaden och att man jobbar på bra lösningar för de boende.
”Hyran är extremt låg”
– De boende måste tyvärr evakueras under renoveringen. Det kanske kan komma lösningar som gör att man trappar upp hyran gradvis. Vi har inte förhandlat om den nya hyran än, det börjar i augusti, säger Carlsson.
Han menar att hyran som är nu är extremt låg för vad han kallar Malmös bästa läge. Ulla betalar nu drygt 7600 kronor för en lägenhet på 88 kvadratmeter.
HSB har en person som arbetar heltid med att hitta en lösning åt de äldre.
– Vi för en dialog med de boende och hittar individuella planer för att lösa det här på bästa möjliga sätt. Vi vet att det kan vara jobbigt för de äldre, säger Michael Carlsson.