Börje, 57, filmade rekordkön till Ullared – "Den var hysterisk"

Uppdaterad 2015-07-28 | Publicerad 2015-07-24

Samma dag som Gekås i Ullared slog besöksrekord – med 28 900 besökare, var Ullaredsbon Börje Johansson ute och körde bil.

– Kön var så lång att folk klev ur bilarna och började gå mot varuhuset, säger han till Aftonbladet.

Börje Johanssons film på kön till Gekås gillas på Facebook. Foto: Privat

Börje Johansson, 57, har bott i Ullared i hela sitt liv och har på nära håll kunnat följa utvecklingen för varuhuset Gekås.

Men i tisdags såg han något som till och med fick honom att höja på ögonbrynen.

– Jag skulle förflytta mig lite i byn och fick se köerna. Så jag tänkte att jag skulle titta runt lite och märkte att kön till Gekås var helt hysteriskt lång, säger han till Aftonbladet.

– Den var över fem kilometer.

La upp film på Facebook

Börje filmade kön som aldrig tycktes ta slut och la upp filmen på Facebook – där den setts av över 120 000 personer.

– Jag hade inte väntat mig att så många skulle gilla och titta på videon. Jag filmade mest som en kul grej.

Han säger att kön var så lång att folk hoppade ur bilarna och började gå bort mot varuhuset.

– Det är ju alltid en ström av bilar in till varuhuset men sådana här köer brukar det bara vara några gånger om året.

Slog nytt besöksrekord

Det är dock inte konstigt att kön var lång. Samma dag slog varuhuset nämligen nytt besöksrekord med 28 900 besökare på en enda dag.

I ett pressmeddelande skriver man att det är 1 400 fler besökare än det tidigare rekordet på 27 500. Försäljningen slutade på 29 miljoner kronor.

Enligt Börje är man som Ullaredsbo stolt över varuhuset.

– Jag tycker bara att det är positivt. Det gynnar alla. Tack vare varuhuset har vi ju allt här i byn nu. Apotek, service, läkarvård, butiker och restauranger.

Personalen dirigerade om trafiken

57-åringen menar också att ägarna till Gekås sköter det hela bra.

– De fixar och donar och städar. Det är väldigt välskött.

Han säger att de långa köerna med trafikstopp inte hör till vardagen, men att det alltid är en strid ström med bilar på väg till Gekås.

– Men varuhuset sätter ut parkeringsvärdar som dirigerar trafiken och visar runt till parkeringar och extraparkeringar.

Börje är fascinerad över hur varuhuset ständigt lyckas locka nya besökare.

– Det verkar inte finnas något stopp på hur stort det kan bli.

Följ ämnen i artikeln