Nya regler för tunga släp oroar polisen

Publicerad 2013-07-18

På ett halvår har 12 000 nya förenklade körkort för släpvagn utfärdats.

Men polisen oroas när fler nu får köra tung last.

– Man borde kräva en ordentlig utbildning, säger trafikpolisen Bill Lundquist.

Den 19:e januari i år trädde nya körkortsregler i kraft.

Bland annat får B-körkortsinnehavare nu lasta på betydligt mer i sina släp än tidigare.

Samtidigt infördes en ny typ av körkort, ett utökat B-körkort, som gör det möjligt att köra med ännu tyngre laster.

Intresset för det nya kortet har visat sig vara enormt.

– Vi har utfärdat 12 313 kort. Då talar vi bara om de som fått kortet, inte om ansökningar, säger Leif Åsgrim på Transportstyrelsen.

Uppenbarligen har det funnits ett uppdämt behov, menar Leif Åsgrim.

– Fordonen har ju funnits hela tiden så många har nog kört olagligt innan.

Det nya körkortet vänder sig främst till personer som vill köra husvagn samt hästtransporter.

För att få behörigheten krävs inget komplicerat teoriprov eller dyrt körkortstillstånd, bara en uppkörning.

– Idén var att göra det enklare att köra tyngre fordon, men samtidigt har det dykt upp fler varianter, så för den enskilde kan det bli komplext, säger Leif Åsgrim.

"Reglerna är för krångliga"

Bill Lundquist, chef för trafikspecialistteamet i Kalmar, håller med om att reglerna för släpvagn är komplicerade.

– Det är för krångligt att sätta sig in i de nya reglerna. Man måste ha koll på 3-4 bitar.

Dessutom tycker han att det är fel att det nu blivit lättare att köra tunga last.

Tidigare har förare tvingats ta ett helt nytt kort, BE-körkort, för att få köra den typen av ekipage.

– Jag tycker det är ok att köra ett släp med löv med B-körkort, men för tyngre laster borde det krävas en ordentlig utbildning, typ den som finns för BE-körkort idag, säger han.

Han oroas av att fler nu kan bege sig ut på vägarna med tung last.

– Jag har sett att det är fler ute på vägarna med stora släp. Att vara på rätt sida av lagen innebär inte nödvändigtvis att man har kunskaper eller säkerhetstänkande, säger Bill Lundquist.

Olaglig uppkörning

Per-Ove Nordquist, chef för trafikpolisen i Dalarna, är mer positivt inställd.

– Vi har inte sett någon oroande utveckling. Nu är man i alla fall examinerad av samhället och har bevisat att man kan lastsäkra och genomfört en provkörning, säger han.

Det enda bekymret är att människor kommer till uppkörningen med ett tungt släp - trots att de saknar behörighet.

– Vi har till och med haft personer som misslyckas med uppkörningen och åker hem med sitt tunga släp. Det är olaglig körning, säger Per-Ove Nordquist.