Turken var grek – stämmer mejeriet

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-09

Vill ha 50 miljoner kronor

Turken på yoghurtförpackningen visade sig vara grek.

Nu stämmer han mejeriet på 50 miljoner kronor.

– Vi blev väldigt förvånade, säger Tomas Axelsson på Lindahls Mejeri.

De flesta känner igenom honom. Mannen med mössa och yvig mustasch på förpackningen för "Turkisk yoghurt" från Lindahls Mejeri.

Det är bara ett problem. Han är inte turk utan grek och bor i staden Delfi. Och när mannen fick reda på att hans ansikte pryder en svensk yoghurtförpackning blev han rasande.

Upptäckte bilden i affären

Athanasios Varzakanos, bosatt i Stockholm, är vän till mannen. Varzakanos upptäckte vännens ansikte i mejerihyllan när han var ute och handlade.

– Jag blev förvånad och jag trodde inte mina ögon. Det blev som en chock att se honom helt plötsligt, en bekant. Han tyckte inte om det, han blev ledsen och undrade hur det gick till, säger Athanosios Varzakanos till Sveriges Radio.

Mannen på förpackningen har nu stämt Lindahls Mejeri på 50 miljoner kronor i Atens tingsrätt. I stämningsansökan konstaterar han att hans bild finns på sex olika produkter - från yoghurt till tsatsiki. Han förklarar också att han har hamnat ofrivilligt på fotot eftersom han gillar att gå klädd i folkdräkt och ibland låter sig fotograferas av turister. Men bara för privat bruk.

"Självklart hade ingen av dessa fotografier mitt medgivande" (...) "Med stor förvåning upptäckte jag att det i Sverige finns produkter med min bild tryckt", skriver han i stämningsansökan.

Från bildbyrå

– Vi blev väldigt förvånade när det här dök upp. I vår värld har vi gjort rätt. Vi har köpt den från en bildbyrå som vi har avtal med. Vi har nu lämnat över det här till våra jurister, säger Tomas Axelsson, inköpschef på Lindahls Mejeri.

– Och beloppet är inte i närheten av vad som är rimligt, säger han.

Bilden har använts på yoghurtförpackningen i minst åtta år.

Fotot kommer från bildbyrån IMS, som agerar mellanhand åt spanska bildbanken AGE fotostock. IMS säljer ett paket med bilder som AGE äger, och där yoghurtbilden ingick.

– Vi har sålt det här fotot i god tro. Jag vet inte riktigt vad som kan ha gått snett, men det är en fråga för AGE och fotografen att reda ut, säger Arnaldur Gauti Johnson, vd på IMS.

– Fotografen måste ha ett godkännade från personen, ett så kallat model agreement, för att bilden ska få användas i reklam. Kanske har fotografen missat det, säger han.

Mejeriet ansvariga

Enligt Daniel Westman, jurist och forskare på Stockholms Universitet, är Lindahls Mejeri ansvariga för publiceringen av bilden, trots att de hade anlitat en bildbyrå. I alla fall enligt svensk lag.

– I första skedet är det här en sak mellan mejeriet och den grekiske mannen. Sedan kan mejeriet gå vidare och kräva ersättning från bildbyrån, säger han.

– Typiskt sett bör han ha lidit någon skada i Grekland för att kunna stämma mejeriet i grekisk domstol. Om den här produkten bara har marknadsförts på svenska blir det svårt att hävda.

Lindahls Mejeri för diskussioner med mannen på yoghurtbilden. Det kan sluta med en förlikning, men det kan också bli en rättegång.

– Det är omöjligt att svara på hur det blir än, säger Tomas Axelsson.