SL tar bort McDonalds reklam – utgör säkerhetsrisk

Publicerad 2024-01-09

Reklamen som SL nu ska ta bort. Texten lyder: ”Vårt erbjudande på 15 kronor gällande en...kisburgare. Men det stavas cheeseburgare såklart”.

SL tar bort en reklamskylt från McDonalds från tunnelbanan, skriver Dagens Nyheter.

Det efter larm om att reklamen utgör en säkerhetsrisk.

Affischen sitter placerad på väggen bakom tunnelbanespåret och texten på skylten är väldigt liten. För att läsa budskapet behöver en person gå nära kanten, menar resenären Ignacy Kwapisz, som DN pratat med.

Nu ska Clear Channel, som hanterar reklamen i tunnelbanan, plocka ner skyltarna.

Claes Keisu på SL:s pressavdelning säger att det finns en fara med reklamen.

– Jag kan själv utan problem läsa den minsta texten, men har man en synnedsättning kan man behöva gå farligt nära plattformskanten för att se vad det står. Eftersom detta innebär att det finns risk att man kan ramla ner på spåret har vi beslutat att kampanjen ska tas ner, säger Claes Keisu till Dagens Nyheter.

Följ ämnen i artikeln