Nya larm från Espresso House: ”Blödde näsblod på jobbet varje dag”

Anställda på kafékedjan vittnar om allvarliga missförhållanden

Publicerad 2023-01-25

Madeleine fick sluta efter att hon kritiserat arbetsvillkoren. Sara blev övergiven av sina chefer. Sabina jobbade 20 dagar i sträck för att inte lämna kollegorna i sticket.

Tre år efter Aftonbladets granskning kommer nya vittnesmål om situationen på kaféjätten Espresso House.

– Det är precis lika illa nu som det var då.

Under sin sista arbetsdag skriver 20-åriga Sabina en text som hon publicerar på företagets intranät. Hon går rakt på sak.

Espresso House har varit en jävla resa. Efter knappt ett år som barista har jag utvecklats så oändligt mycket som person. Speciellt min stresstålighet, haha.”

”Men det enda positiva med att jobba här var att möta er, fina kollegor.”

Sedan listar Sabina några av de plågor som kommit att prägla hennes första riktiga heltidsjobb:

”Att blöda näsblod varje dag, inte få sjukskriva sig för att jag ’låter tillräckligt levande’ och att uppleva mobbning av högre uppsatta.”

Jobbet på Espresso House fick Sabina, 20, att blöda näsblod varje dag.

”Många har upplevt samma sak”

Inlägget kan ses av alla Espresso House-anställda i Sverige. Responsen kommer omedelbart.

”Håller 1 000 procent med dig”, skriver en person.

”Vi är tyvärr många som upplevt samma sak”, kommenterar en annan.

Sabina hade länge försökt påtala problemen för bolagets ledning, utan att få någon respons. Men uppståndelsen på intranätet når nu ända upp till det absoluta toppskiktet.

– Sverigechefen Stina Möller ringde mig och ville höra vad jag hade att säga, säger Sabina när Aftonbladet träffar henne några månader senare.

– Det kändes bra, men hon påstod hela tiden att det bara var min upplevelse. Men jag vet att väldigt många har varit med om exakt samma sak.

Larmade ambulans – och fick skäll

En annan som tvingats konfrontera en ohållbar arbetssituation kallar vi för Sara. Hon jobbar fortfarande kvar på Espresso House, och vill därför vara helt anonym.

– Jag har jobbat på flera shoppar och det är kaos överallt. Det är så underbemannat att det nästan alltid är kö vid dörren, beställningarna strömmar in och berget av disk bara växer.

– Flera gånger har våra närmsta chefer bara dragit och lämnat oss ensamma i en situation där ingenting fungerar.

När Sabina slutade skrev hon en text om sin upplevelse som hon publicerade på företagets intranät.

Vid ett tillfälle fick en av Saras kollegor en panikattack.

– Hon grät och andades väldigt hastigt. Vi fick inte kontakt med henne, så vi ringde ambulans och stängde ner kaféet.

– Dagen efter blev vi kallade till ett möte där chefen sa att vi borde ha hållit öppet. Jag tycker att det är helt sjukt. Vi tog ju hand om vår kompis.

Ytterligare ett vittnesmål kommer från Madeleine. Hon hade en provanställning som avslutades i mitten av förra året.

”De hänvisade till att jag inte ansågs vara en positiv medlem i teamet efter att jag ifrågasatt vår arbetssituation”, skriver hon i ett mejl.

”En av Nordens största kafékedjor har en personalpolitik som snarare påminner om en diktatur än ett modernt samhälle.”

”Cheferna måste ta sitt ansvar”

Det var i oktober 2019 som Aftonbladet kunde avslöja allvarliga missförhållanden på Espresso House. Anställda slog larm om ett hårt klimat, orimlig arbetsbelastning och oavlönad övertid.

I en intervju sa företagets Sverige-vd, Stina Möller, att hon tog uppgifterna på stort allvar:

– Min bild är att många mår väldigt bra på Espresso House. Men utifrån vad som framkommit har vi mycket att arbeta med.

På tisdagseftermiddagen träffade Aftonbladet den rätt nytillträdde koncernchefen Anssi Thureson på ett av företagets fik i centrala Stockholm.

Han betonar att en rad åtgärder har vidtagits under de senaste åren, men att mer måste till.

– Målet är att alla våra anställda ska trivas. Vi jobbar väldigt hårt för att det ska bli så.

Sabina hoppas att Anssi Thuresons ord omsätts i handling.

– Jag hyser inget personligt agg mot någon. Men jag vill att de högsta cheferna tar sitt ansvar och verkligen förbättra situationen för dem som jobbar på golvet. Det får inte stanna vid fina löften.