Bytte ut mätaren – då skenade elräkningarna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-17

Nils, 81: Fortum försöker lura mig

KILAFORS. Nils Norling, 81, har i tjugo år skrivit ner hur mycket el han gjort av med.

När han fick sin nya energibox sköt räkningarna i höjden.

Men Fortum vägrar medge att det var något fel på boxen. Så Nils måste betala.

Han sitter vid matsalsbordet i den gula villan i Kilafors utanför Bollnäs och bläddrar bland sina papper. På små lappar har han med bläckpenna skrivit ner mätarställningen på elskåpet nere i källaren.

– Det har jag gjort varannan dag i 20 år, säger han.

I november förra året fick han en ny så kallad energibox installerad i sitt prydliga pannrum. Plötsligt snurrade de nu digitala siffrorna lite väl fort. Hans elanvändning nästan fördubblades, enligt mätaren.

Dyrare än normalt

– Tidigare har jag legat på nästan exakt samma förbrukning varje månad.

Han ringde till Fortum och klagade, men inget hände. Nils Norling gav inte upp.

Till slut, efter månader av tjat, fick han i februari i år en ny energibox – och elförbrukningen återgick till det normala.

– Men Fortum ville ändå att jag skulle betala de för höga räkningarna, säger han.

Räkningarna var på drygt 1 300 kronor mer än normalt.

En principsak för Nils

För Nils är det inte pengarna det handlar om, det är principen. Rätt ska vara rätt.

Fortum fortsatte, trots att de bytt ut mätaren, hävda att det inte varit något fel på den. Med andra ord: Nils Norling ökade under de tre månader mätaren var installerad sin elanvändning kraftigt.

Nils utbytta energibox skickades till Sveriges tekniska forskningsinstitut för att undersökas. I dagarna kom svaret:

”Mätarens visning ligger inom fastställd toleransgräns. Vi kommer att fakturera dig med 1 000 kronor.”

Nils tvingas betala

Det var alltså, enligt myndigheten, inget fel på mätaren. Och Nils Norling måste dessutom betala för undersökningen.

Han tummar på brevet.

– Jag blir så arg när de ska fiffla. Varför kan de inte bara se det uppenbara? Det är bedrövligt.

Thomas Kult är kundombudsman på Fortum. Aftonbladet har utan framgång sökt honom.

Han säger till tidningen Ljusnan att han tror att Nils Norlings högre förbrukning under perioden med den utbytta boxen kan bero på att något i huset som slukat ström varit på.

Den förklaringen köper inte Nils Norling.

Han säger att han inte ger upp – han är envis.

Hans fru Karin serverar en påtår kaffe. Hon håller med.

– De har hoppat på fel häst.