’Superpillret’ – bara mynta och rosmarin

Publicerad 2012-02-14

Tjänar miljoner på falska bantningsmedel – här flyr ägaren från Aftonbladets frågor

KÖPENHAMN/STOCKHOLM. Här flyr mannen som lurar tusentals svenskar med falska bantningsmedel och bluffpreparat.

Simon Grønborg Knudsens bolag håvar in miljoner på att sälja vanliga kryddor som mirakelkurer.

När Aftonbladet konfronterar honom springer han i väg – utan att svara på några frågor.

Simon Grønborg Knudsen styr sitt imperium med bluffpreparat från ett litet kontorsrum i Fredriksberg i centrala Köpenhamn.

Officiellt är det bolaget Healthzone Oü i Estland som ligger bakom affärerna i Sverige. Marknadsföringen har varit stenhård. Företaget har gått ut med annonser i pressen, bland annat i Aftonbladet, som nu har stoppat deras reklam.

Hösten 2011 fick drygt tre miljoner svenska hushåll Healthzones annonser hemskickade i det så kallade Sverigehäftet.

Många nappade på erbjudandet om plåster som skulle bota oro, mirakelpiller mot övervikt och andra bluffar.

Det blev en dyrköpt läxa för tusentals kunder. Flera fastnade i dyra abonnemang och tvingades betala över 300 kronor i månaden för bluffpreparat.

Konsumentverket har nu fått in nästan hundra anmälningar.

– Företaget påstår förbehållslöst att du kan äta vad du vill och rasa i vikt. Det är att lura konsumenter, säger utredaren Henrik Örnstedt.

Säljer vidare fakturorna

Healthzone Oü saknar firma i Sverige och säljer sina kravbrev vidare till det svenska inkassoföretaget Alektum Finans AB.

Aftonbladet kan i dag avslöja de hemliga avtalen mellan inkassobolaget och Healthzone.

Den 12 augusti i fjol köpte Alektum Finans 1 342 fordringar från kunder som vägrade betala för bluffpreparaten.

Den 25 oktober köptes ytterligare 618 fordringar från Healthzone. Den gången betalade Alektum finans 240 486 kronor för paket med de missnöjda kunderna. Enligt avtalet motsvarade priset 55 procent av fullvärdet på fordringarna.

– De klienter vi jobbar med anser vi vara korrekta, säger Jan Hedström, vd för Alektum.

Ringer tillbaka

Senare återkommer Peter Hellman som är jurist och talesperson för Alektum. Han uppger att Alektum har kontrollerat fordringarna, men öppnar nu för möjligheten att kunderna kan slippa betala.

– Är det så att produkten inte ledde till utlovade resultat, eller inte innehöll det innehåll som fanns vid beställningen, ja då är det klart att man inte ska betala, säger han.

Aftonbladet har en längre tid försökt få svar på en rad frågor från Healthzone angående kryddorna som säljs som bantningsmedel.

Ägaren i Köpenhamn

Healthzone Oü är registrerat i Estland och direktören heter Ermo Kruus. Det är också hans namn som står på svaren vi får – men ip-adressen går till Danmark där ägaren Simon Grønborg Knudsen finns.

Det är hans bolag Gabarama Holding ApS som äger det estländska bolaget Healthzone Oü.

Simon Grønborg Knudsen namn finns också hos Skatteverket – det är han som har ansökt om Healthzones momsregistrering i Sverige. Det är också han som undertecknat avtalen med Alektum om indrivning.

Av deklarationer framgår att han för 2011 ska betala cirka 800 000 kronor i moms för sina bluffpreparat, det motsvarar en försäljning på varor för fyra miljoner.

Sista räkningen på över 300 000 i moms har han ännu inte betalat och Skatteverket har skickat ut kravbrev.

När vi söker upp Simon Grønborg Knudsen i Köpenhamn låser han in sig på sitt kontorsrum och vägrar svara på frågor.

Sex minuter senare rusar han ut med mössan nerdragen över pannan.

– Det är inte jag som är Simon, det är inte jag som är Simon, säger han och rusar ut.

Vill inte kommentera

Vi försöker sedan springandes fråga honom om alla anmälningar och varför han lurar så många människor – men han vägrar svara.

– Jag har inga kommentarer, inga som helst.

I e-postmeddelandet som är skickat från Danmark, men påstås komma från Healthzones direktör i Estland, medger företaget att kunder har tecknat abonnemang utan att ha gjort beställningar.

”Vi har de senaste månaderna erfarit att några av våra marknadsföringspartners har annonserat på felaktigt sätt”.

Men bolaget påstår samtidigt att de har ”många nöjda kunder”.

ANNONS