SAS-bolag låg bakom Å-nobben på Arlanda – byttes ut

Publicerad 2023-06-08

Alba, 23, fick inte checka in på Arlanda på grund av bokstaven Å.

Hon skulle flyga med Lufthansa – men personalen som stoppade henne var anställd av ett bolag inom SAS.

Nu har Lufthansa avslutat kontraktet med företaget.

Aftonbladet avslöjade på onsdagen hur Alba Åhlander inte fick flyga från Arlanda. Orsaken var hur bokstaven Å i hennes efternamn hade omvandlats i hennes visum.

Lufthansa har i efterhand erkänt att beslutet var fel. Alba har dock varken fått någon förklaring eller kompensation för de nya biljetter hon tvingades köpa i det efterföljande kaoset.

Den tyska flygjätten anser att all kontakt måste vänta eftersom 23-åringen anmält händelsen till Allmänna reklamationsnämnden i Sverige.

”Under en pågående förlikningsprocess är det en obligatorisk paus i proceduren mellan passageraren och flygbolaget”, skrev handläggaren Katarina Bingler i ett mejl till Alba den 23 maj.

Alba stoppades i incheckningen när hon skulle flyga till Sydney den 19 februari.

– Det var en svensk anställd och på en svensk flygplats. Visst har det hänt att jag har fått förklara bokstaven Å tidigare, men aldrig i Sverige, säger hon.

 Alba Åhlander.

Var anställd av SAS-bolag

Personalen som nekade Alba att flyga agerade juridiskt på uppdrag av Lufthansa – men var anställd av SAS ground handling (SGH). Bolaget hade kontrakt att sköta Lufthansas incheckning på Arlanda, men byttes ut mot en ny leverantör så sent som 1 maj.

”Det var på grund av operativa orsaker”, skriver Lufthansas presstalesperson Jörg Waber i en kortfattad kommentar.

SAS vill inte kommentera om personen som stoppade Alba jobbar kvar eller om SGH har vidtagit några åtgärder. Men presschefen Tonje Sund ser ingen dramatik i att Lufthansa sagt upp avtalet med bolaget.

”Vi kan bekräfta att SAS inte längre är handling agent för Lufthansa på Arlanda, men fortsatt i Oslo. Det är helt normalt i branschen att kontrakt går ut och ändras”, skriver hon i ett mejl.

”Djupt beklagligt”

Under hela maj hade Aftonbladet flera kontakter med Tonje Sund om Alba Åhlanders fall. Hon uppgav först att ärendet ”hanterats korrekt”. Efter Lufthansas besked att det var fel att stoppa 23-åringen skriver presschefen nu så här:

”Vi förhåller oss naturligtvis till Lufthansas bedömning i ärendet. Om det har skett ett fel på Arlanda vid incheckning är det djupt beklagligt.”

Swedavia, det statsägda bolag som driver Arlanda, har inte velat kommentera fallet.

– Vi hänvisar till flygbolagen och marktjänstbolagen, säger presstalespersonen Ellen Laurin.

Aftonbladet har specifikt sökt Karl Eklund, nyutnämnd chef för Arlanda flygplats, via mejl. Han rekryterades till Swedavia i december och kom direkt från en tjänst som vice vd på just SGH.

Vi ville särskilt veta hur han med sin bakgrund ser på händelsekedjan kring Alba Åhlanders resa och vad som gäller om man har Å, Ä, eller Ö i sitt namn.

Men vi kunde bara få kontakt med Ellen Laurin och upprepade vår undran till henne.

Är frågan relevant att titta på för Swedavia?

– Jag hör vad du säger. Vi har en dialog med alla flygplatsernas aktörer. Det är flygbolagen som ytterst beslutar vilka resenärer som får följa med.

Har du pratat med Karl Eklund?

– Jag pratar med alla kontinuerligt.

Men har du pratat med honom om detta ärende och konsekvenserna av det?

– Du får prata med mig. Det är det här svaret du får från oss.

Följ ämnen i artikeln