Här är regelskärpningarna som föreslås för A-traktorer

Publicerad 2022-11-02

Stopp för överfulla fordon, krav på säkerhetsbälte och tuff jakt på manipulerade motorer.

Efter att antalet olyckor med A-traktorer skjutit i höjden de senaste åren ska omfattande åtgärder vidtas för att vända trenden.

Det framgår av de lagförslag och regelskärpningar som Transportstyrelsen nu föreslår.

Här är förändringarna som väntas bli verklighet.

De senaste åren har intresset för A-traktorer skjutit i höjden.

Under 2022 rullade siffran för registrerade fordon över 50 000, vilket är en ökning med hundra procent från 2019.

Samtidigt har olyckorna där A-traktorer varit inblandade ökat dramatiskt. Från 146 rapporterade under 2019 till 368 under 2021.

– Det är en stor ökning när en fordonstyp dubbleras på två och ett halvt år, det sticker ut, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.

Med den bakgrunden lade Transportstyrelsen på tisdagen fram de slutsatser de landat i efter att ha utrett frågan på uppdrag av dåvarande regeringen.

Arkivbild.

Föreslår omfattande skärpningar

Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på NTF.

Beskedet är att omfattande skärpningar krävs för att komma till rätta med brister som finns i gällande lagstiftning, men även den manipulation av fartbegränsning som i stor utsträckning sker.

Förslagen välkomnas av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF), som anser att förslagen kommer leda till positiva effekter.

– Detta innehåller flera viktiga förändringar som förhoppningsvis ska leda till att minska antalet olyckor och mildra konsekvenserna i de fall olyckor ändå inträffar, säger Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på NTF.

Enligt Transportstyrelsens Josefin Hallenberg har det till viss del funnits kvar en gammal syn på vad en A-traktor är som inte ligger i linje med utvecklingen och dagens popularitet.

Det syns tydligt i frågan om bältesanvändning. Sedan tidigare har det funnits ett tekniskt krav att bälte ska finnas om det fanns i ursprungsfordonet. Men det har inte funnits krav om faktisk bältesanvändning, vare sig för förare eller passagerare.

Det nya förslaget vill att ett bälteskrav införs vid all färd på väg.

– Under utredningen har vi sett att det är en förhållandevis stor andel som kör och färdas i A-traktor som inte använder bälte. Då känns det oerhört viktigt att införa ett sådant lagkrav, säger Josefin Hallenberg.

Det kan bli bälteskrav i A-traktor.

Stopp för överfulla fordon

En annan fråga där utredningen nu vill sätta ner foten gäller antalet människor som får färdas i ett fordon. Enligt Transportstyrelsen har polisen i utredningen uppgett att det är vanligt återkommande att de ser fordon med fler antal personer i än sittplatser.

– Vår uppfattning är att det är ett omfattande problem. När vi ställt frågan till de som kör A-traktor under utredningen så är det en tredjedel som anger att de ofta eller alltid har med många passagerare, säger Josefin Hallenberg.

Därför föreslås nu att ett krav införs om att de som åker med i en A-traktor måste sitta på en avsedd passagerarplats och att regeln om en person per säte ska gälla.

En annan fråga där det blir tydligt att det funnits ett glapp mellan lagstiftning och verklighet gäller hastighetsöverträdelse och den manipulation som görs av A-traktorer för att kunna köras i högre hastigheter än tillåtet.

Vill stänga dörren för tidigare regelmiss

Tidigare har en polis som stoppat en A-traktor som kör fortare än 30-kilometer i timmen på en 50-sträcka inte kunnat rapportera föraren för fortkörning om den hållt sig under vägens hastighetsgräns. Det trots att en A-traktor bara får köra i trettio kilometer i timmen.

– Det har saknats en trafikregel för A-traktorer om högsta tillåtna hastighet på väg som redan finns för moped klass-1. Där såg man tidigare att mopeder manipulerades men hade svårt att bevisa detta. Inför man en sådan regel även för A-traktorer så kan man bötfällas på samma sätt som man kan för andra fordon, säger Josefin Hallenberg.

Genom att förtydliga i regelverket vad den högst tillåtna väghastigheten för fordonstypen hoppas Transportstyrelsen lägga till ett verktyg som kan få fler att inte manipulera sina fordon till att nå högre hastigheter än det som tillåts. Men de flyttar fram kampen mot manipulerade fordon även på andra håll.

Bland annat vill Transportstyrelsen att en mer omfattande plombering ska införas på komponenter som kan ändra den hastighetsbegränsade åtgärden.

De förslår också ändringar kopplat till den utbildning som en person genomgår för att få den AM-behörighet som krävs för att köra A-traktor.

– Utvecklingen har gått fort och vi vill möjliggöra att den praktiska utbildningen ska kunna genomföras på fyrhjuliga fordon. Man behöver få träning på den typen av fordon som man sen ska köra.

Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.

Frågetecken kvarstår

Josefin Hallenberg kan dock inte svara på om det kan bli ett krav att den som söker AM-behörighet måste ange om den ska köra A-traktor för att får specifik utbildning kopplat till fordonstypen.

– Där kommer vi att jobba vidare. Det är inte färdigt på skruv- och mutternivå exakt hur ett sådant förslag kan utvecklas.

Att utbildning riktas tydligt mot fyrhjuliga fordon är något som NTF lyfter fram som välbehövligt. De vill i allt större utsträckning att den ska likna den som gäller för B-körkort.

– Vi välkomnar att man ser över utbildningen och ökar fokus på risker. Hur detta ska ske vet vi ju ännu inget om, men vi ser gärna att man inför någon form av riskutbildning med praktiska inslag liknande den som man idag har för att få ta B-körkort.

Tydligt svar angående prövotid

En fråga där Josefine Hallenberg och Transportstyrelsen däremot kan ge ett klart besked i gäller den avsaknad av prövotid som nu gäller för de som har AM-behörighet.

– Där ser vi att det vore bra med en prövotid som är samma som för den som ska ta körkort för bil. I dag finn en spärrtid där man sedan får tillbaka sin AM-behörighet. Har man gjort sig skyldig till en allvarlig förseelse eller flera mindre tycker vi att det är rimligt att man ska behöva göra om prov och utbildning.

Josefin Hallenberg säger att Transportstyrelsen bedömer att de förslag på ändringar som nu läggs fram kommer att få effekt.

– Sammantaget så kommer de här förslagen att bidra till förbättrad trafiksäkerhet för de som färdas i A-traktorer, men även för andra trafikanter.

Följ ämnen i artikeln