Läsarna fick rätt – till sist

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-29

Ministern lyssnade – efter alla Aftonbladets artiklar

Peter Vestberg och hans familj var några av dem som drabbades av strul med Försäkringskassan. Nu ska kassan införa ett kontrakt med sina kunder.

Hut går hem!

Hela hösten har Aftonbladet skrivit om eländet på Försäkringskassan. Nu lovar ansvariga ministern det enda rätta.

Ett kontrakt mellan kassan och kunderna. Och ränta på försenade pengar.

Under vinjetten Förseningskassan har Aftonbladet i många, många artiklar berättat om den långa väntan på pengar som Försäkringskassan utsatt alltför många av sina kunder för.

Vi har berättat om trebarnspappan Peter Vestberg som i våras drabbades av diskbråck. Den nio veckor långa väntan på sjukpenningen havererade familjens ekonomi.

Peter, hans föräldralediga hustru och barnen hotades av vräkning. Handlån från släkt och vänner höll dem flytande. Vid jul stod återbetalning av lånen fortfarande överst på priolistan, julklappar till barnen fanns det inte utrymme för.

Vi har berättat om barnlediga Therese Larsson som skulle fått 11 000 kronor i juli. Men pengarna kom först en dryg månad senare. Under tiden tvingades hon ta ett banklån för att få ekonomin att gå ihop för henne och sonen.

Vi har berättat om Maria Långström som fick så allvarlig tinnitus att hon fick svårt att röra sig. Efter tre månader hade hon fortfarande inte fått sin aktivitetsersättning från kassan. Familjens ekonomi knakade.

Vi har kort sagt berättat om många, många människor som misshandlats av den myndighet som har hand om inkomsterna för dem som har det allra svårast. Gamla och sjuka.

Men i dag är vi glada. Hut har nämligen, till sist, gått hem.

Under ett möte med Försäkringskassans ledning gav socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (m) i går kassan i uppdrag att utforma vad som byråkratsvenska kallas ”serviceåtagande”, ett kontrakt med sina kunder.

Av kontraktet ska framgå vad kunden kan förvänta sig av kassan, exempelvis när pengarna betalas ut. Försäkringskassans nya chef, Adriana Lender, lovar att försöka få fram kontraktet redan i vår.

Husmark Pehrsson ger dessutom Socialförsäkringsutredningen nya uppgifter. De ska utreda hur Försäkringskassans kunder ska kunna få ränta på försenade utbetalningar.

Det här kan tyckas vara enkla, närmast självklara, åtgärder. Men för Försäkringskassans kunder kan de göra stor skillnad.

Med ett kontrakt i handen har man rätt att ställa krav, att inte bli behandlad som luft. I den bästa av världar kan man till och med begära ersättning för kontraktsbrott.

Räntan på den försenade föräldrapenningen hade förmodligen inte hjälpt Therese Larsson. Hon hade tvingats ta lån i banken i alla fall. Men hon hade fått dela extrakostnaden, räntan på banklånet, med kassan. När hon till slut fick sina pengar hade hon inte bara fått det kassan var skyldig. Utan även ränta på pengarna.

Till sist ett stort tack till er, alla läsare som hört av sig till oss under den här tiden. Utan ert enorma engagemang, de tusentals berättelser vi fått ta del av, hade det varken blivit kontrakt eller ränta. Var säker på det.