MP:s strategi för att nå framgång i EU-valet

Uppdaterad 2014-04-21 | Publicerad 2014-02-11

Miljöpartiet spänner bågen högt inför EU-valet i maj.

Aftonbladet har tagit del av partiets politiska strategi, där miljön står i fokus och M och SD pekas ut som huvudmotståndare.

– Väljarna rankar klimat- och miljöfrågor väldigt högt inför EU-valet, säger språkröret Åsa Romson (MP).

I morgon presenterar Miljöpartiet som sista parti sina toppkandidater inför valet till EU-parlamentet i maj. I höstas föreslog partiets valberedning att nuvarande parlamentarikern Isabella Lövin och före detta språkröret Peter Eriksson ska toppa listan följt av riksdagsledamoten Bodil Ceballos. Sedan dess har medlemmarna fått säga sitt och nu presenteras det slutgiltiga beskedet.

2009 fick partiet drygt 11 procent av rösterna vilket gav dem två mandat i parlamentet. I den mätning som Novus gjort för Ekot, som presenterades i dag, ser det ut som att både MP och V är på väg mot en valframgång.

Avslöjar ny strategi

I samband med presskonferensen i morgon ska även den nya politiska strategin inför EU-valet, som Aftonbladet tagit del av, presenteras. Målet är att gå om Folkpartiet och befästa sig som tredje största parti.

– Dessutom vill vi så klart få fler mandat. När vi förbereder listan ser vi till att ha en toppgrupp på 3-4 personer som ska kunna axla ansvaret, säger Åsa Romson.

Både hon och Gustav Fridolin kommer att vara aktiva under våren.

– Vi ska synas tillsammans med våra toppkandidater, både för att lyfta dem och se till att partiet syns i EU-kampanjen. Det här valet är väldigt centralt för oss . Nästan alla våra hjärtefrågor på den gröna sidan är beroende av att man kan motarbeta de konservativa krafterna i EU, säger hon.

Enligt Romson skiljer sig kampanjen inför EU-valet rejält jämfört med ett riksdagsval.

– Här kan väljare verkligen gå efter sina hjärtefrågor och det man tycker är viktigast. Man kan tänka bort det maktspel som ofta blir i de svenska valrörelserna.

I MP-strategin slås fast att klimat- och miljöfrågor ska vara det mest centrala ämnet i valrörelsen.

– Miljöfrågor är inte några problem som stannar vid gränserna. Det är verkligen en utmaning som vi har tillsammans. Det är väldigt viktigt att EU kommer ihop sig om ambitiösa mål inför det viktiga klimatmötet i Paris 2015. Utan ett pådrivande EU kommer de förhandlingarna att haverera totalt, säger Romson.

Pekar ut M som huvudkombatant

När det gäller de gröna frågorna pekar Romson ut Moderaterna som huvudmotståndare.

– I den konservativa gruppen, där M sitter med, är miljöfrågor något som är emot ekonomin. Vi ser att det tvärtom. Ska vi få hållbara företag, innovationskraft och jobb i framtiden måste vi satsa på de här frågorna. Gröna investeringar krävs för att få igång ett på många håll krisande Europa, säger hon.

I en mätning från Sifo/Europaportalen som släpptes nyligen slogs fast att väljarna sätter miljön som den viktigaste frågan inför valet. Det har MP tagit fasta på i sitt nya kampanjmaterial.

– Vi vill tydliggöra hur opinionsmätningarna kring folks preferenser ser ut. Det verkar som att klimat- och miljö är viktigast, även för S- och M-väljarna, säger Romson.

Migrationen näst viktigast

MP kommer också att lägga stort fokus på fiskepolitiken och arbetet mot farliga kemikalier. Men förutom miljö- och klimatfrågorna är det migrationen som man lägger mest fokus på inför valet i maj.

– Där är våra huvudmotståndare Sverigedemokraterna och deras partikamrater i nationalistiska och rasistiska partier runt om i Europa. Vi måste få till lagliga vägar till EU för de som far illa runt om i världen, säger Romson.

Följ ämnen i artikeln