Vid stora händelser – då väljer läsarna Aftonbladet

Publicerad 2016-02-18

Tre nya undersökningar visar att Aftonbladet befäster positionen som Sveriges viktigaste nyhetskälla.

– Tack alla läsare och tittare för ert stora förtroende, säger Aftonbladets tillförordnade chefredaktör Sofia Olsson Olsén.

Terrorattentaten i Paris i november var en av årets allra största nyhetshändelser. Stora delar av världen stannade upp för att följa händelserna. I Sverige var flera mediehus snabba med att rapportera live och först ut var Aftonbladet och Expressen. Först långt senare började Sveriges Television sända direkt.

Vanligtvis brukar SVT vifta bort kritik mot att de brister i snabbhet. Den här gången valde man att i stället se efter hur det faktiskt såg ut genom att beställa en undersökning från Novus.

Svaren visar att unga svenskar väljer digitala medier framför de traditionella när det är skarpt nyhetsläge. Över 65 procent av 16-39-åringarna fick först veta om terrorattentaten online.

Klart förstahandsval

Men online är ett brett begrepp. En undersökning som gjordes 2014 visar att hela 30 procent av USA:s vuxna befolkning väljer Facebook som nyhetskälla. Men hur ser det ut i Sverige? Om vi tar Novus undersökning av terrorattentaten i Paris som utgångspunkt så framträder en helt annan bild, där Aftonbladet är klart förstahandsval i skarpa nyhetslägen.

– Det här är ett kraftfullt styrkebesked för vårt nyhetsarbete. Vi har under många år arbetat målmedvetet med att utveckla och stärka den här positionen och det är naturligtvis roligt att det ger resultat, säger Sofia Olsson Olsén.

Förutom att visa Aftonbladets dominans visar undersökningen också att Facebook på några få år kraftigt ökat sin relevans som nyhetskälla.

Stark bland unga

I undersökningen om terrorattacken i Paris framgår att Aftonbladets position var särskilt stark bland unga. Den bilden bekräftas av mätningar gjorda av Ungdomsbarometern.

Unga människor får sina nyheter i första hand via sociala medier. När de medverkande i Ungdomsbarometerns undersökningar tvingas att välja endast en källa för nyheter visar det sig att Aftonbladet dominerar helt.

– Unga svenskar har vuxit upp med Aftonbladets app och vårt löfte som Sveriges primära nyhetskälla. Vi har jobbat målmedvetet med att bygga den här relationen. Det bådar verkligen gott inför framtiden, säger Sofia Olsson Olsén.

Aftonbladets position och uppskattning av läsarna blir än tydligare när de får ange förstahandsval. Många ser Dagens Nyheter, Expressen och Sveriges Radio som komplementmedier men de är förstahandsval för väldigt få.

Men Aftonbladet tar inget för givet. Den här positionen är resultatet av ett hårt jobb och i respekt för våra användare i olika kanaler.

– Vi utvecklar vår journalistik och våra produkter löpande och i nära samarbete med våra läsare och tittare. Det är självklart väldigt viktigt för oss, säger Sofia Olsson Olsén.

400 miljoner startade strömmar

Tittarna ja. Aftonbladet har varit pionjärer inom området webb-tv under många år. Men det är ett gammalt begrepp. I dag är tv helt enkelt tv – oavsett var man tar del av innehållet. Det har varit en lång men livsviktig resa för Aftonbladet och för tittarna.

Aftonbladets publik vill se och höra om det som har hänt. Därför tar Aftonbladet TV med tittarna till händelsens centrum, det gäller såväl vid fasansfulla terrorattacker som vid spännande mästerskap eller underhållande schlagertävlingar. Genom rörliga bilder och röster direkt från plats förstärks närvarokänslan, men det bidrar även till ökad förståelse och insikt vid större nyhetshändelser.

Genomslagskraften syns även i siffrorna, i oktober blev Aftonbladet första tidningshus i världen att ansluta sig till MMS mätning för video online. Detta är ytterligare ett steg i rätt riktning. Det innebär att Aftonbladet mäter sig mot de stora tv-husen. Under 2015 hade Aftonbladet 400 miljoner startade strömmar och hamnar därmed på andra plats, direkt efter SVT.

– Detta understryker att Aftonbladets starka position som den primära nyhetskällan gäller överallt, oavsett kanal eller form, säger Sofia Olsson Olsén.

Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln