C vill ha bättre skola för nyanlända

Publicerad 2016-07-03

Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund.

Centerpartiet vill förbättra skolan för nyanlända så att fler människor i utanförskapsområden lättare ska kunna få ett jobb.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet presenterar partiledaren Annie Lööf och den utbildningspolitiska talespersonen Ulrika Carlsson tre förslag.

Förslag som i breda drag välkomnas av Lärarnas riksförbund.

– Det är bra att de har börjat prata skola. Det ökar möjligheten att komma överens över blockgränserna och få till en förbättring, säger ordförande Åsa Fahlén.

På måndagen är det Centerpartiets dag i Almedalen i Visby. Inför det lägger partiet nu fram tre förslag på hur de vill skapa en bättre skolgång för nyanlända.

Vill stärka utanförskapsområden

Det handlar bland annat om att öronmärka pengar till fler förstelärare i utanförskapsområden och att öronmärka tjänster för förstelärare i svenska som andra språk.

Dessutom vill C att äldre ensamkommande barn ska kunna gå yrkesutbildningar på gymnasienivå där det går att ta examen med färre teoretiska ämnen. Det ska även vara möjligt att examineras på engelska.

”Kan vi förstärka skolan i utanförskapsområdena, genom att både höja kunskapsnivån och öka statusen för de lärare som arbetar i dessa områden, kommer vi att stärka tryggheten och samtidigt öppna fler vägar till jobb. Det gör det bättre för såväl individen som samhället i stort”, skriver partiledaren Annie Lööf och den utbildningspolitiska talespersonen Ulrika Carlsson i en debattartikel i SvD.

Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas riksförbund, välkomnar att Centerpartiet lägger konkreta förslag för att förbättra skolgången och integrationen.

– Det är bra att Centerpartiet har börjat pratat om skolan, de har tidigare varit ganska frånvarande i frågan. Vad jag förstått är ett av förslagen fler förstalärare i utanförskapsområden, vilket vi tycker är jättebra, säger Åsa Fahlén.

”En långsiktig investering”

Samtidigt vill Lärarnas riksförbund inte bara se fler förstalärare i särskilt utsatta områden och i svenska som andraspråk utan i landet i stort och i samtliga ämnen.

– Det ska givetvis finnas fler förstalärare i svenska som andraspråk men vi vill se fler lärare som är behöriga även i sina ämnen och även att lärare får mer tid med sina elever.

Åsa Fahlén beskriver dagens läge som en ”akut situation” och en stor utmaning framöver.

– Det handlar inte bara om de som är nyanlända nu, som kommer behöva detta i många många år, utan att vi måste lägga om och se detta som en långsiktig investering. Ju tidigare man inför förändringar i skolan desto bättre blir det, säger Fahlén.

Följ ämnen i artikeln