Volvo gör storförlust i Kina

Publicerad 2013-04-18

Vill sälja 200 000 bilar – sålde 42 000

Volvo skulle erövra Kina.

Istället tar Kina över Volvo. Enligt Svenska dagbladets källor har företaget pantsatt egna aktier i en statlig kinesisk bank – som kan bli företagets nästa storägare.

Nu måste Volvo PV vända miljardförluster till framtida vinster.

Volvo personvagnar har gjort stora förluster i Kina 2012. Två år efter att kinesiska företaget Geely tog över Volvo PV började varningstecknen synas i företagets siffror från hösten förra året. Nu rapporterar Svenska dagbladets källor om en mardrömsförlust för företaget.

Planen är att sälja 200 000 bilar. Volvo sålde 42 000 2012. Orsakerna ska vara brister i säljorganisationen, hård konkurrens från BMW och Audi samt konstruktionen av en ny fabrik i Kina..

Ny ägare: Kinesiska staten

Volvo sparar genom att flytta sina lån till China development bank som ägs av kinesiska staten och, enligt Svenska dagbladets källor, har krävt aktier i Volvo PV som säkerhet – vilket betyder att ytterligare förluster kan innebär att den statliga banken blir ny storägare i företaget.

Men Volvo vill inte kommentera villkoren för de nya lånen.

– Det är ett lån på niohundratjugo miljoner euro, men detaljer på om det är baserat på några säkerheter eller inte är en affärsuppgörelse som vi inte kan kommentera, säger presschef Per-Åke Fröberg till Aftonbladet.

Skrattar åt målen

– Volvo-Geelys säljmål var orealistiska och nästan löjliga. Jag skrattade faktiskt när jag hörde säljmålet på 200 000 år 2015 i Kina, säger Ashvin Chotai, engelsk bilanalytiker på Intelligence automotive Asia till Svenska dagbladet.

Medan Volvo tappar kör konkurrenterna hårt. BMW sålde 326 000 bilar 2012 och Audi över 400 000 – tio gånger fler än Volvo.

– De är väldigt duktiga i Kina. Men det kan bero på att de har en historia som är tio-femton år längre- Vi behöver förbättra vår säljorganisation, men något fiasko vill vi inte kännas vid, säger Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo Sverige till Aftonbladet.

Ägaren tar förlusten

– Volvos stora problem är att de har alltför få och gamla modeller jämfört med konkurrenterna. Om Volvo ska överleva måste de få fram de nya bilarna snabbt, säger John Zeng, analyschef på konsultbolaget LMC Automotiver i Shanghai till Svenska dagbladet.

Enligt Svenska dagbladets granskning göms det stora förlustresultatet genom att Volvo PV säljer en komponent till Volvo XC90 till ägaren Geely och därmed mildrar förlustsiffrorna – trots det lyser framgångarna i Kina med sin frånvaro.

– Det är väldigt viktigt för oss att etablera en produktion i Kina. Vi öppnar vår första fabrik i höst. Det har bara gått två år från att vi startade vår Kina-satsning och det tar tid att bygga en organisation på en så gigantisk marknad som Kina är, säger Per-Åke Fröberg, presschef för Volvo i Sverige.