Olyckspiloten: Ett vanligt motorhaveri ska man klara av

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-22

I följderna av Madridolyckan minns piloten Thomas Johansson sin egen flygkrasch. 1987 tappade han kontrollen över sitt plan efter starten på Arlanda.

– I ett sånt läge måste man komma ihåg att göra allt man lärt sig, säger Thomas Johansson.

Det var den 6 januari 1987 som hans plan kraschade på Arlanda och förstördes.

Gick inte att styra

Strax efter start upptäckte Johansson att han inte hade kontroll på rodret och att planet inte gick att styra. Snö på stabilisatorn på vingarna hade satt styrförmågan ur spel.

– Det är då man måste göra allt vad man lärt sig. Jag tror att de flesta piloter har en checklista i ryggmärgen. Jag hoppas det i alla fall, säger han.

– Vi lyckades dyka ner på banan igen. Vi hade lite kontroll så att vi kunde få planet neråt i alla fall. Men det är självklart ingen behaglig situation, säger Thomas Johansson.

Svårare förutsättningar

Vid Arlandaolyckan hade man fördel av att planet var lätt lastat och man lyckades få ner det så pass lugnt att ingen av de 21 passagerarna kom till skada. Plus det faktum att planet inte var särskilt högt över marken.

Thomas Johansson bedömer att olycksplanet i Madrid haft mycket svårare förutsättningar än han hade på Arlanda 1987. Han är själv numera verksam i Spanien och landade i Madrid någon timme innan olycksplanet skulle starta.

– Ett vanligt motorhaveri ska man klara av. Det troliga är att motorn brunnit och sedan skadat något annat. Det är min spontana reaktion.