Succén för Partiprogrammet fortsätter

Publicerad 2014-03-26

Aftonbladets tv-satsning Partiprogrammet går som tåget.

Det senaste programmet har strömmats över 250 000 gånger – och förhoppningarna på kvällens program är stora.

– Stefan Löfven grillas, vi ska debattera varför killduos är så populära i tv och så spelar mellofavoriterna State of Drama. Det är ett program jag skulle kolla på själv, och jag är kräsen, säger programledaren Karin Magnusson.

Partiprogrammets tittarskara fortsätter att växa för varje vecka.

– Vi har hittat en bra mix. Det är både politik och tyngre ämnen, men också ämnen ur ungas verklighet, som snedvridna kroppsideal, näthat och bostadsbrist, säger Partiprogrammets producent Lotta Folcker.

Och chansen finns att kvällens program slår ännu ett nytt strömningsrekord.

Dels ska Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven pressas om vinster i välfärden.

– Varför krånglar han till det så mycket, undrar Karin Magnusson.

Partiprogrammet tar också upp det svåra med att våga anmäla en våldtäkt.

Sara Stille är en av gästerna. Hon vara bara 13 år när hon våldtogs för första gången.

– Jag har blivit utsatt för brott, men det är jag som måste försvara mina handlingar i rätten, säger hon.

I studion finns också Madeleine Leijonhufvud, professor emerita i straffrätt vid Stockholms Universitet.

Het debatt om killduos i tv

Dessutom ska killduos-fenomenet i tv avhandlas.

Hur kommer det sig att tv svämmar över av skojiga killduos – medan tjejerna nästan helt lyser med sin frånvaro?

– Det verkar finnas ett helt omättligt behov av charmiga män i tv. När tjejer gör samma sak blir de hånfullt bemötta. Det finns över huvud taget knappt några tjejduos förutom Carina Berg och Kristin Meltzer, säger Karin Magnusson.

Gäster i studion är Aftonbladets Fredrik Virtanen och produktionsbolaget Mexikos vd Lars Beckung, som producerar Filip och Fredriks tv-program.

Och kvällens musikinslag kommer från Melodifestivalens heta popband State of Drama.

Röd tråd visar vägen för succén

Partiprogrammet fortsätter fram till midsommar och tar sedan en paus för att komma tillbaka när valrörelsen drar igång på allvar i augusti.

Och för gänget bakom programmet finns hela tiden en röd tråd som visar vägen för tittarsuccén.

– Vårt enda intresse är att göra vettig och rolig journalistik om politik i en väldigt bred bemärkelse, säger Karin Magnusson.